Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості

03.02.19, Різне
289
Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель), схема якої наведена нижче, відрізняється простотою та надійністю. Вона забезпечує своєчасне гальмування вантажівки, має високі показники прохідності і досить пристойну вантажопідйомність. Розстановка ведучих коліс за формулою 4х2 розрахована переважно на тверде покриття, хоча і по бездоріжжю дозволяє переміщатися цілком впевнено. Отже, гальма повинні добре працювати в будь-яких умовах.
Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості

Схема гальмівної системи ГАЗ-3309 (дизель) з воздухоосушителем

Сама схема представлена на фото нижче.
Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості
  • Компресорна установка.
  • Резервуар ГЦ.
  • Аварійний датчик.
  • Фільтр.
  • Гальмівна конструкція заднього колеса.
  • Датчик.
  • Вимикач пневмосигнала.
  • Глушник.
  • Зливний кран.
  • Гальмівний пристрій фронтальних коліс.
  • Індикатор критичного тиску.
  • Повітряний Резервуар.
  • Клапан зворотного типу.
  • Захисний одинарний клапан.
  • Пневмоусилитель.
  • Модулятор.
  • Контрольний клапан.
  • Атмосферний балон.
  • Сушитель повітря.
  • Датчик поршня.
  • Гальмівний кран з двома секціями.
  • Загальний опис

    При проектуванні вантажівки, який створювався практично з нуля, було прийнято рішення розробити кардинально нову схему гальмівної системи. Дизель ГАЗ-3309 оснастили конструкцією, яка не залежала від попередніх модифікацій. Складові елементи ТЗ умовно діляться на три категорії:

  • Робочий (основний) вузол.
  • Стоянкове гальмо.
  • Запасний блок.
  • Всі системи спрямовані на одну дію – зниження швидкості або повну зупинку автомобіля, в залежності від поданих водієм команд. Важливим є той фактор, що для вантажного транспорту гальма повинні бути максимально надійними, забезпечують зупинку транспортного засобу в будь-якій ситуації, щоб уникнути аварії з тяжкими наслідками. Основна система називається так, тому що експлуатується постійно при русі авто. Будь-яка конструкція гальм складається з привода та механіки. Перший вузол відповідає за активацію системи в потрібний період, а механіка створює опір руху.

    Управління і призначення

    Основним органом управління системи гальм автомобілів ГАЗ-3309 є ніжна педаль. Вона встановлюється між аналогами зчеплення і газу. Потрібно відзначити, що на попередниках даний елемент мав дуже тугий вижим. Оновлена конструкція позбавлена цього недоліку повністю, педаль йде м'яко і плавно, що порівняно з зарубіжними аналогами. У вантажівці 3309 гальмо і запасний гальма об'єднані в один комплект. Це дозволило зменшити кількість комплектуючих елементів з одночасним спрощенням конструкції. Так званий «ручник» служить для утримання транспортного засобу на ухилі при рушанні з місця або під час тривалих стоянок. Досвідчені водії знають, що це важливий елемент, так як навантажену машину дуже складно зловити без відкату, навіть при невеликому ухилі. Нижче зображена стоянкова гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель).

    Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості
    Схема наведена з поясненнями:
  • Фіксатор.
  • Рукоять важільного типу.
  • Статичний диск.
  • Разжимной елемент.
  • Колодки гальмівні.
  • Штовхач.
  • Барабанний механізм.
  • Пружина.
  • Палець.
  • Основний барабан.
  • Механіка

    Цей механізм складається з різноманітних деталей фрикційних, що монтуються в прямій агрегації з колесом. Гальмо аналог в цьому місці не зводить з головним вузлом, маючи окрему конструкцію. Вона монтується на карданному валу з фіксацією при включенні. В устрої і схемою гальмівної системи ГАЗ-3309 (дизель) передбачені барабанні елементи, оскільки вважаються оптимальними для розглянутого типу вантажних машин. Крім самого барабана в конструкцію входять нерухомі колодки стрічкової конфігурації, придавливаемые до нього. Корпусні частина тісно взаємодіє з колесом, обертаючись разом з ним. У внутрішній частині є гальмівні колодки на пружинах. При натисканні педалі вони притискаються до барабану, сповільнюючи його оберти. Фіксуються на ступиці автомобіля вони за допомогою болтового кріплення, що забезпечує максимальне зусилля. Матеріалом для виготовлення колодок служить фрикційний сплав, стійкий до стирання.

    Приводна частина

    Привід у схемі гальмівної системи ГАЗ-3309 (дизель) потрібен для керування механізмом з наступним вчиненням певних маніпуляцій. На вантажівка монтуються механічний і гідравлічний робочі приводи, які відповідають за функціонування стоянкового і основного вузла. Гідропривід обрано не випадково, так як вважається оптимальним варіантом для простого вантажівки.
    Крім зазначеної модифікації, існують ще приводи пневматичної і електричної конфігурації, які мають вузьку спеціалізацію, і на автомобілях даної серії не експлуатуються. Нижче, для наочності, на малюнку зображений колісний гальмівний механізм.
    Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості
    Пояснення:
  • Колодка гальма.
  • Захист-ковпак.
  • Резервуар циліндра.
  • Поршень.
  • Манжета.
  • Поршень ведений.
  • Пружина стяжна.
  • Скоба напрямна.
  • Щит гальмівний.
  • Шайба.
  • Гайка.
  • Пальчиковий ексцентрик.
  • Втулки.
  • Пластини ексцентрика.
  • Мітки.
  • Люк оглядовий.
  • Особливості

    Огляд пристрою гальм вантажівок ГАЗ-3307 і 09 продовжимо вивченням своєрідної системи сигналізації, повідомляла про несправності гальм. Крім того, в конструкцію входить підсилювач гідровакуумного типу з резервуаром і запірним клапаном. Роздільні гідравлічні контури змонтовані на кожній осі транспортного засобу. Це дає можливість, при виході з ладу одного контура, забезпечити виконання покладених обов'язків, попереджаючи виникнення аварійних ситуацій. Балонні резервуари відповідають за харчування кожного відсіку окремо, що зроблено також в цілях безпеки. По ходу контурів передбачений вбудований контролер зусилля гальмівних сил, службовець для створення необхідного тиску, якщо один з контурів зламається або потрібно коригування рівного натискання на кожне колесо. Простіше кажучи, пристосування не дає подвоїти силу тиску в робочому контурі. При цьому дистанція ходу педалі збільшується, що вимагає від водія максимального її выжима.

    Гальмівний циліндр

    В повний огляд пристрою гальм вантажівки ГАЗ-3307 і 09 слід включити вивчення особливостей головного гальмівного циліндра. Він активується від натискання педалі, створюючи за рахунок невеликих поршнів необхідний тиск в контурі. Цей елемент розполовиненим для кожного контуру. Поршні з плаваючими головками є модифікацією перепускного клапана. Під час вільного стану педалі ТЦ зв'язується з розширювальним баком. При натисканні на педаль поршні починають рух, сідають на місце і щільно перекриваються. Відповідно, припиняється взаємодія ТЦ і бачка. При нормальної щоденної роботи вантажівки рівень гальмівної суміші наближений до максимального показника, особливо на нових колодках і знятому індикаторі. Нижче наведено зображення гальмівного крана, без якого не обійтися при переобладнання гальмівної системи ГАЗ-3309.
    Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості
    Значення:
  • Важільний корпус.
  • Парний важіль.
  • Фіксуючий болт.
  • Кулачок.
  • Робоча тяга.
  • Направляючий елемент.
  • Шток для причіпної секції.
  • Діафрагма.
  • Клапанне сідло.
  • Клапан впускання.
  • Випускний клапан.
  • Вимикач «стопа».
  • Вимикач сигналу.
  • Діафрагма.
  • Шток.
  • Корпус.
  • Підсилювач

    Цей елемент потрібен для того, щоб створювати додатковий тиск в контурах сайту. Це дає можливість покращити якість гальмування машини, при цьому не потрібно максимального зусилля для натискання педалі. Принцип дії гідравлічного вакуумного підсилювача заснований на створення додаткового тиску у впускний частини силового агрегату, що обумовлює аналогічну дію і в ТЦ.

    При поломки механізму якість гальмування різко погіршується, оскільки у впускну трубу двигуна подається постійний потік повітря. Це сприяє збіднінню паливної суміші в частині циліндрів. З цієї причини автомобіль може заглохнути. При цьому завести його вийде тільки після ремонту гальмівної системи ГАЗ-3309 (дизель). Схема влаштована таким чином, що при зазначеній несправності незгорілих суміш видаляє мастило і дряпає дзеркало циліндра.
    Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості

    Принцип роботи

    Після натискання педалі підсилювач гідровакуумного дії вловлює даний маневр, багаторазово збільшуючи зусилля, переправляючи його на головний ТЦ транспортного засобу. На робочих контурах поршневі елементи збільшують тиск рідини із силою натискання педалі. Сила тиску при цьому різко підвищується, робочі циліндри коліс зміщують колодки в барабанах ТЗ. Якщо педаль продовжує рух, зусилля зростає і далі, після чого механізми повністю наводяться в робочий стан. Колодки, входячи в зчеплення з барабанними елементами, сповільнюють обертання коліс з максимальним зусиллям там, де колесо входить в контакт з дорогою. Гальмівна сила протидіє обертальному аналогу, в результаті чого машина сповільнюється.
    Для відновлення руху водій знімає ногу з педалі, після чого поворотний пружинний механізм повертає її у вільну позицію. Слідом за цим елементом звільняються поршні ТЦ. Колодки відходять від поверхні під зусиллям спеціальних пружин. Надлишок мастила видавлюється через відкриті головки, подається в розширювальний бак. При цьому показник тиску знижується до мінімуму.

    Як прокачати гальма на ГАЗ-3309?

    Прокачування системи здійснюється наступним чином:
  • Добре очищають перепускні клапани на циліндрах коліс.
  • Відгвинчують кришку наливу резервуара ГЦ (головний циліндрів).
  • Бачок заповнюють гальмівною рідиною. Заливати необхідно склад, передбачений інструкцією по експлуатації.
  • Тиск у повітряних балонах повинна відповідати показнику 06-08 Мпа.
  • Прокачують контур гідроприводу передніх коліс.
  • Знімають ковпак перепускного клапана правого фронтального гальма, надягають гумовий шланг, опускають його вільний край в гальмівну рідину, попередньо налиту у скляну ємність.
  • Відгвинчують перепускний клапан на пів-обороту, вичавлюють кілька разів на педаль гальма. Гідропривід прокачують до моменту припинення появи бульбашок в посудині, куди опущений гумовий шланг.
  • Закручують перепускний клапан при натиснутій педалі.
  • Прокачують ТЦ лівого переднього колеса аналогічним способом.
  • Операцію проробляють з елементами заднього приводу таким же методом.
  • Прокачування виконують у зазначеній вище послідовності.
  • В бачок ГЦ доливають гальмівну рідину. Рівень повинен бути на 1-2 сантиметри нижче максимального вказівника на горловини бачка.
  • Виконуючи вказану операцію, необхідно доливати робочу рідину, не допускаючи осушення дна резервуара.
    Гальмівна система ГАЗ-3309 (дизель): схема, пристрій і особливості

    Обслуговування

    Профілактичні заходи з обслуговування гальмівної системи полягають у періодичному огляді з'єднань і ущільнень на предмет прокачування, надійності кріплення, загального стану вузла. Щоб уникнути частого ремонту гальм ГАЗ-3309 слід регулярно міняти картридж воздухоосушителя. Крім того, в зимовий час потрібно стежити за зливом конденсату, запобігаючи його замерзання. Також необхідно звертати увагу на щільність прилягання чохла крана до корпусу і його стан. Герметичність механізму перевіряють за допомогою мильного складу.