Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні

23.12.14, Ваз
4267
  • 1 Датчики на двигуні
  • 1.1 Датчик (контролер) масової витрати (споживання) повітря (скорочено ДРМВ)
  • 1.2 Датчик, контролюючий положення дросельної заслінки (скорочено ДПДЗ)
  • 1.3 Датчик контролю над температурою охолоджуючої рідини (ДТОЖ)
  • 1.4 Датчик детонації
  • 1.5 Датчик кисню (лямбда-зонд)
  • 1.6 Датчик положення коленвала (скорочено ДПКВ)
  • 1.7 Датчик швидкості
  • 1.8 Датчик фаз
  • 1.9 СО - потенціометр
  • 110 Регулятор холостих обертів
  • 111 Сигнал на включення салонного кондиціонера

  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Інжектор ВАЗ
    Кожна інжекторна система (і ВАЗ 2109 не є винятком) має комплект датчиків (контролерів), щоб отримувати інформацію про режим роботи двигуна, і регулювати його роботу. Існує кілька систем з різними датчиками, щоб не заплутатися ми розглянемо всі існуючі контролери.

    Коли з'являються проблеми з інжектором, це означає що на ваз 2109 датчик двигуна барахлить, причому може і не один. Наша стаття допоможе розібратися з їх розташуванням, ознаками несправності і підкаже, як замінити будь-який з них своїми руками.


    Датчики на двигуні


    Датчик (контролер) масової витрати (споживання) повітря (скорочено ДРМВ)


    Знаходиться між фільтром повітря і патрубком впускний труби, працює так:

  • У ДМРВ є контролери температури і спеціальний нагрівальний резистор

  • Повітря, проходячи через ДРМВ, охолоджує один із контролерів, а електро схема датчика перетворює цю різниця температури у вихідний сигнал для комп'ютерного блоку управління

  • У різних варіантах виконання систем впорскування бензину можуть використовуватися ДРМВ двох типів

  • Вони відрізняються один від одного за устроєм і характером вихідного сигналу, який буває аналоговим або частотним

  • У ДРМВ першого типу в залежності від споживання повітря змінюється напруга, а в другому типі частота сигналу

  • ЕБУ застосовує інформацію, що надійшла від ДРМВ, щоб визначати тривалість імпульсу відкривання форсунок

  • Основної шкоди контролеру завдає волога, що потрапляє разом з повітрям

  • Порушення в роботі ДРМВ призводить до завищення показань при малих обертах мотора, що викликає нестабільну його роботу на холостому ході, мотор глухне після швидкісного режиму, виникають проблеми із запуском двигуна.

  • При заниження показань на швидкісних (форсованих) режимах на ваз 2109 двигун «тупить», підвищується витрата палива


  • Для заміни ДМРВ виконуємо наступні дії:

  • Відключаємо дроти від акумулятора


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Від'єднуємо роз'єм (цифра 1), послаблюємо хомут і знімаємо патрубок (цифра 2), сам ДРМВ позначений цифрою 3

  • Віджимаємо викруткою знизу пальцем засувку з пластмаси, і від'єднуємо роз'єм (на фото цифра 1) з дротами від контролера (цифра 3) витрати повітря

  • Послаблюємо затяжку хомута, закріплювального патрубок і від'єднуємо його ( патрубок позначений цифрою 2) від контролера

  • Викручуємо два кріпильних гвинта і знімаємо ДМРВ з повітряного фільтра

  • Встановлюємо новий ДРМВ, підключаємо до нього роз'єм


  • Датчик, контролюючий положення дросельної заслінки (скорочено ДПДЗ)


    Знаходиться на дросельному патрубку збоку і безпосередньо пов'язаний з віссю повороту дросельної заслінки. Фактично ДПДЗ це потенціометр, одним кінцем пов'язаний з «масою», на другий кінець йде плюс харчування (5 вольт).

    Працює так:

  • Від повзунка (який є третім висновком) подається сигнал

  • Дросельна заслінка від впливу педалі управління, повертається, при цьому змінюється напруга на виході ДПДЗ

  • Коли дросельна заслінка закрита, напруга на виході нижче 07 Вольт

  • При відкриванні дросельної заслінки, напруга зростає

  • Коли дросельна заслінка відкрита повністю, напруга повинна перевищувати 4 Вольта

  • Комп'ютер відстежує напруга ДПДЗ і коригує подачу пального, згідно з кутом відкриття заслінки

  • ДПДЗ регулювання не вимагає, холостий хід для нього (заслінка повністю закрита) є нульовою відміткою

  • Причини несправної роботи - мийники двигунів і заводські дефекти

  • Тривалість роботи ДПДЗ непередбачувана величина

  • При несправності ДПДЗ зростають обороти мотора на холостих, з'являються провали і ривки на малих навантаженнях


  • Щоб замінити ДПДЗ, діємо так:








  • Відключаємо живлення від акумулятора (знімаємо клеми)

  • Від'єднуємо від ДПДЗ роз'єм з проводами, для цього віджимаємо пластмасову засувку

  • Викручуємо гвинти кріплення (дві штуки) і знімаємо датчик, контролюючий розташування дросельної заслінки з патрубка (патрубок від'єднаний від двигуна, для наочності)


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Викручуємо гвинти і знімаємо ДПДЗ

  • Міняємо ДПДЗ і збираємо все назад, важливо не забути встановити на місце поролоновое кільце, і підключити роз'єм


  • Датчик контролю над температурою охолоджуючої рідини (ДТОЖ)


    На ваз 2109 датчик температури двигуна, суті, є термистором (термістор це резистор, що змінює свій опір під дією температури), розглянемо принцип його дії:

  • ДТОЖ вкручений в патрубок охолоджуючої рідини, який виходить з головки циліндрів

  • При низьких температурах ДТОЖ має дуже високий опір (наприклад, при -40 градусів його опір 100 Кіло Ом)

  • А при високій температурі опір низьке (наприклад, при 100 градусах всього 177 Ом)

  • Комп'ютер визначає температуру в системи охолодження по зниженню напруги на ДТОЖ (при холодної рідини падіння напруги висока, при нагрітої - низький)

  • Значення температури охолоджуючої рідини відображається на більшості параметрів, які регулюються комп'ютером

  • Основними несправностями є - порушення контакту всередині корпусу ДТОЖ, пробій ізоляції або обрив проводів живлення болтающимся тросом педалі «газу»

  • При відмові ДТОЖ - включається вентилятор на холодному моторі, утруднюється запуск прогрітого двигуна, збільшується витрата палива

  • Наша інструкція по заміні допоможе вам уникнути травм і неприємностей


  • Заміна ДТОЖ проводиться в такому порядку:

  • Роботу виконуємо на холодному двигуні (щоб не обпектися і не обшпаритися рідиною)

  • Обов'язково підготуйте ємність для зливу тосола (при зливанні тосола на землю зросте ціна питання, тосол «антифриз» рідина дорога)

    Відключаємо живлення автомобіля (знімаємо з клеми акумулятора)

    Зливаємо охолоджуючу рідина в підставлену ємність через краник радіатора

  • Знімаємо фільтр повітря, для зручності роботи

    Від'єднуємо роз'єм живлення контролера температури рідини, для цього віджимаємо пластмасовий затискач

  • Викручуємо ДТОЖ з патрубка охолодження


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Відключаємо роз'єм живлення, віджавши спеціальний затискач

  • Вкручуємо новий контролер, та підключаємо до нього харчування

  • Не забуваємо закрити краник на радіаторі і залити тосол тому


  • Датчик детонації


    Контролер детонації розташований у верхній частині блоку двигуна, працює так:

  • Він вловлює своєрідні вібрації (звані детонаційної ударами) в циліндрах двигуна

    Його чутливим елементом є проста пьезокрісталліческая пластинка (майже як у запальничці)

  • При уловлюванні детонації, контролер на виході генерує імпульси напруги, що зростають із збільшенням інтенсивності (наростанням) детонаційних ударів

  • По сигналу, вступнику з контролера, комп'ютер налаштовує випередження запалювання, щоб усунути детонаційні спалаху палива

  • При відмові або обриві контролера детонації проявляється підвищений витрата палива в «гальмування» мотора в русі


  • Щоб замінити датчик детонації, робимо наступне:

  • Відключаємо живлення автомобіля, як в попередніх випадках

  • Від'єднуємо роз'єм (він позначений цифрою 1) з дротами від контролера (позначеного цифрою 2) детонації

  • Потім відвертаємо гайку і знімаємо контролер зі шпильки


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Відключаємо роз'єм 1 і знімаємо контролер 2 відкрутивши гайку його кріплення

  • Прикручуємо, новий датчик детонації і підключаємо до нього роз'єм


  • Датчик кисню (лямбда-зонд)


    Лямбда зонд використовується в інжекторної системи впорскування суміші зі зворотним зв'язком, розташовується на приймальної труби глушника, принцип роботи:









  • Кисень, який міститься у вихлопних газах, реагує з контролером кисню, що створює на виході лямбда зонда різниця потенціалів

  • Ця різниця міняється в межах від 01 Вольт (бідна суміш, що має високий вміст кисню) до 09 Вольт (багата суміш, недолік кисню)

    Для оптимальної роботи лямбда зонд повинен прогрітися до температури не нижче 360°

  • Для швидкого нагрівання після запуску мотора в зонд вбудований спеціальний нагрівальний елемент

  • Комп'ютер відстежує вихідна напруга на зонді, і подає певну команду з корекції складу горючої суміші на форсунки

  • Коли суміш збіднена (на виході зонда створюється низька різниця потенціалів), тоді йде команда на підвищену подачу палива і збагачення суміші

  • Якщо ж суміш збагачена (на виході висока різниця потенціалів), йде команда на зменшення подачі палива і збіднення суміші

  • В автомобілях з таким зондом категорично заборонено застосування етилованого бензину

  • Несправність Лямбда зонда призводить до підвищення витрати палива і концентрованим шкідливих викидів, навколишнє середовище


  • Щоб замінити Лямбда зонд треба:

  • Відключити живлення, знявши клеми з АКБ

  • Роз'єднати роз'єм Лямбда зонда і джгута проводів, відігнувши пластмасову засувку

  • Вивернути зонд з труби глушника


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Викручуємо зонд з глушника, попередньо від'єднавши проводи

  • Вкручуємо новий лямбда зонд і підключаємо роз'єм на місце


  • Датчик положення коленвала (скорочено ДПКВ)


    ДПКВ - контролер індуктивного типу, він необхідний для синхронної роботи комп'ютера з ВМТ поршнів 1-го і 4-того циліндрів, а так само контролювати кутове положення коленвала.

    Працює за таким принципом:

  • ДПКВ встановлюється на кришці масляної помпи, навпроти головного диска, що знаходиться на приводному шківі генератора

  • Головний (задає) диск це зубчасте колесо, що має 58 рівновіддалених (крок 6°) западин

  • З таким кроком на ньому поміщається 60 зубів, однак два зуба спеціально зрізані, щоб створити імпульс синхронізації (так званий «опорний» імпульс), який потрібен для узгодженої роботи комп'ютера з ВМТ поршнів в 1-вом і 4-те циліндрах

  • Коли колінвал обертається, зуби на диску змінюють магнітне поле ДПКВ, наводячи в ньому імпульси напруги змінного струму

  • Необхідний інсталяційний зазор розташований між сердечником ДПКВ і зубом диска допускається вграницах (1±02) міліметра

  • Комп'ютер сигналів ДПКВ визначає частоту обертів двигуна і подає імпульси на форсунки

  • Конструкція ДПКВ являє собою шматочок магніту і котушку тонкого проводу, він дуже витривалий

  • ДПКВ функціонує в парі зі шківом коленвала

  • Відмова в роботі датчика викликає миттєву зупинку двигуна

  • Або в кращому випадку, відбувається обмеження оборотів двигуна до 3500 - 5000 в хвилину


  • Для заміни (ДПКВ) робимо ось що:

  • Звичайно ж, відключаємо акумулятор

  • Від'єднуємо роз'єм з проведеннями від контролера положення коленвала

  • Відвертаємо болт (позначений цифрою 1) кріплення і знімаємо ДПКВ (цифра 2) з кришки масляної помпи (кришка знята для наочності)


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Викручуємо болт 1 і знімаємо контролер положення коленвала 2

  • Вставляємо і прикручуємо новий ДПКВ, не забуваємо підключити до нього роз'єм


  • Датчик швидкості


    Контролер швидкості авто розташований на корпусі коробки передач між наконечником валу троса спідометра і самим приводом спідометра, працює за таким принципом:

  • Принцип роботи контролера швидкості ґрунтується на ефекті Холу

  • Він видає на комп'ютер прямокутні імпульси напруги, частота імпульсів пропорційна швидкості обертання ведучих коліс

  • Надійність контролера середня

  • Найбільш поширена проблема - окислення проводів та роз'єми поблизу самого контролера

  • Несправності датчика швидкості призводять до погіршення ходових характеристик автомобіля




  • Для заміни контролера потрібно:

  • Від'єднайте клеми акумулятора

  • Відключити від нього роз'єм з проводками, стиснувши для цього пружинні затиски

  • Відкрутити наконечник троса спідометра

  • Потім відкрутити контролер від приводу спідометра

  • Встановити на автомобіль новий датчик і підключити роз'єм живлення


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Датчик швидкості ВАЗ вказаний червоною стрілкою

    Датчик фаз


    Контролер фаз застосовується в системах з послідовним уприскуванням пального (двигун від моделі 2112) і розташовується з передньої лівої сторони головки блоку, він діє таким чином:

  • Принцип роботи датчика фаз ґрунтується на ефекті Холу, як і в попередньому описаному випадку

  • В її пазу знаходиться обідок сталевого диска, що має проріз

  • Цей диск прикріплений на шківі впускного распредвала

  • В момент, коли проріз на диску проходить через спеціальний паз датчика фаз, на комп'ютер подається негативний імпульс, який означає що поршень першого циліндра, прийшов в ВМТ, і такт стиснення він завершує

  • Відмова контролера переводить подачу палива в так званий попарно-паралельний режим, це призводить до підвищення (до 10%) витрати палива


  • Щоб його зняти, виконуємо дії:

  • Від'єднуємо дроти від акумулятора

  • Віджимаємо пластмасову засувку, щоб від'єднати роз'єм 2 від датчика 1

  • Далі відкручуємо два болта і знімаємо датчик фаз

  • Прикручуємо новий контролер на місце

  • Підключаємо роз'єм харчування


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Місцезнаходження датчика фаз ВАЗ

    СО - потенціометр


    СО - потенціометр встановлюється на автомобілях ваз 21093 датчики на двигуні з системою уприскування не має зворотного зв'язку (тобто без нейтралізатора і датчика кисню). Знаходиться він в руховому відсіку на стінці корпуса коробки припливу повітря і є змінним резистором.

    Працює так:

  • СО - потенціометр відправляє в ЕБУ сигнал, який використовується для регулювання концентрації паливоповітряної суміші, щоб отримати нормований рівень концентрації у вихлопних газах окису вуглецю (СО) на холостих обертах

  • Він подібний гвинта контролю якості суміші, наявного в карбюраторах

  • Регулювання вмісту окису вуглецю за допомогою потенціометра можна виконати тільки на СТО з використанням газоаналізатора


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    СО - потенціометр ВАЗ

    Регулятор холостих обертів


    Регулятор холостих обертів налаштовує частоту обертання коленвала на холостому ході, контролюючи кількість подаваного повітря, що йде в обхід дросельної заслінки (заслінка закрита).

    Принцип роботи:

  • Він складається з крокового двополюсного електродвигуна і конусного клапана сполученого з ним

  • Клапан висувається або забирається сигналами комп'ютера

  • Коли голка регулятора висувається повністю (це відповідає 0 кроків), вона перекриває доступ повітря

  • А коли голка втягується, вона забезпечує доступ повітря, пропорційний числу кроків відступу голки від сідла

  • Поломка призводить до нестабільності холостих обертів, і двигун може захлинутися


  • Заміна регулятора відбувається так:

  • Знеструмити проводку машини, знявши клеми з акумулятора

  • Віджати пластмасову засувку, щоб від'єднати роз'єм від регулятора, розташованого на дросельному патрубку, і позначеного цифрою 2


  • Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Цифрою 2 позначений регулятор холостих обертів
    Ваз 2109: міняємо своїми руками датчики на двигуні
    Регулятор холостих обертів ВАЗ

  • Перевірте стан і замініть якщо потрібно пошматоване або втратила пружність ущільнювальне кільце регулятора


  • Попередження: Не здумайте руками витягнути або втиснути клапан, це може вивести з ладу регулятор холостих обертів. Для цього треба застосовувати діагностичний прилад або спеціальний монітор.

  • Встановлюємо на автомобіль новий датчик, змастити моторним маслом його ущільнювальне кільце, не забуваємо підключити до нього роз'єм


  • Ось ми розглянули інжектор ваз 2109 на двигуні датчики можуть бути різні, в залежності від моделі, однак зустрічається датчик кондиціонера, розташований на приладовій панелі.

    Сигнал на включення салонного кондиціонера


    Якщо у вашому автомобілі встановлений кондиціонер в салоні, то сигнал на його запуск надходить від датчика вимикача на панелі приладів:

  • У цьому випадку ЕБУ отримує сигнал про те, що ви бажаєте включити кондиціонер

  • Комп'ютер спочатку підлаштовує роботу двигуна регулятором холостого ходу, для того щоб компенсувати підвищення навантаження на двигун, яку створює компресора кондиціонера, а потім включає реле, яке керує роботою компресора


  • Начебто перераховані всі можливі датчики, несправності і заміна, додатково можете знайти відео по кожному окремо.