1 Датчики на двигуні 1.1 Датчик (контролер) масової витрати (споживання) повітря (скорочено ДРМВ) 1.2 Датчик, контролюючий положення дросельної заслінки (скорочено ДПДЗ) 1.3 Датчик контролю над температурою охолоджуючої рідини (ДТОЖ) 1.4 Датчик детонації 1.5 Датчик кисню (лямбда-зонд) 1.6 Датчик положення коленвала (скорочено ДПКВ) 1.7 Датчик швидкості 1.8 Датчик фаз 1.9 СО - потенціометр 110 Регулятор холостих обертів 111 Сигнал на включення салонного кондиціонера Інжектор ВАЗ
Кожна інжекторна система (і ВАЗ 2109 не є винятком) має комплект датчиків (контролерів), щоб отримувати інформацію про режим роботи двигуна, і регулювати його роботу. Існує кілька систем з різними датчиками, щоб не заплутатися ми розглянемо всі існуючі контролери.
Коли з'являються проблеми з інжектором, це означає що на ваз 2109 датчик двигуна барахлить, причому може і не один. Наша стаття допоможе розібратися з їх розташуванням, ознаками несправності і підкаже, як замінити будь-який з них своїми руками.
Датчики на двигуні
Датчик (контролер) масової витрати (споживання) повітря (скорочено ДРМВ)
Знаходиться між фільтром повітря і патрубком впускний труби, працює так:
У ДМРВ є контролери температури і спеціальний нагрівальний резистор Повітря, проходячи через ДРМВ, охолоджує один із контролерів, а електро схема датчика перетворює цю різниця температури у вихідний сигнал для комп'ютерного блоку управління У різних варіантах виконання систем впорскування бензину можуть використовуватися ДРМВ двох типів Вони відрізняються один від одного за устроєм і характером вихідного сигналу, який буває аналоговим або частотним У ДРМВ першого типу в залежності від споживання повітря змінюється напруга, а в другому типі частота сигналу ЕБУ застосовує інформацію, що надійшла від ДРМВ, щоб визначати тривалість імпульсу відкривання форсунок Основної шкоди контролеру завдає волога, що потрапляє разом з повітрям Порушення в роботі ДРМВ призводить до завищення показань при малих обертах мотора, що викликає нестабільну його роботу на холостому ході, мотор глухне після швидкісного режиму, виникають проблеми із запуском двигуна. При заниження показань на швидкісних (форсованих) режимах на ваз 2109 двигун «тупить», підвищується витрата палива Для заміни ДМРВ виконуємо наступні дії:
Відключаємо дроти від акумулятора Від'єднуємо роз'єм (цифра 1), послаблюємо хомут і знімаємо патрубок (цифра 2), сам ДРМВ позначений цифрою 3
Віджимаємо викруткою знизу пальцем засувку з пластмаси, і від'єднуємо роз'єм (на фото цифра 1) з дротами від контролера (цифра 3) витрати повітря Послаблюємо затяжку хомута, закріплювального патрубок і від'єднуємо його ( патрубок позначений цифрою 2) від контролера Викручуємо два кріпильних гвинта і знімаємо ДМРВ з повітряного фільтра Встановлюємо новий ДРМВ, підключаємо до нього роз'єм Датчик, контролюючий положення дросельної заслінки (скорочено ДПДЗ)
Знаходиться на дросельному патрубку збоку і безпосередньо пов'язаний з віссю повороту дросельної заслінки. Фактично ДПДЗ це потенціометр, одним кінцем пов'язаний з «масою», на другий кінець йде плюс харчування (5 вольт).
Працює так:
Від повзунка (який є третім висновком) подається сигнал Дросельна заслінка від впливу педалі управління, повертається, при цьому змінюється напруга на виході ДПДЗ Коли дросельна заслінка закрита, напруга на виході нижче 07 Вольт При відкриванні дросельної заслінки, напруга зростає Коли дросельна заслінка відкрита повністю, напруга повинна перевищувати 4 Вольта Комп'ютер відстежує напруга ДПДЗ і коригує подачу пального, згідно з кутом відкриття заслінки ДПДЗ регулювання не вимагає, холостий хід для нього (заслінка повністю закрита) є нульовою відміткою Причини несправної роботи - мийники двигунів і заводські дефекти Тривалість роботи ДПДЗ непередбачувана величина При несправності ДПДЗ зростають обороти мотора на холостих, з'являються провали і ривки на малих навантаженнях Щоб замінити ДПДЗ, діємо так:
Відключаємо живлення від акумулятора (знімаємо клеми) Від'єднуємо від ДПДЗ роз'єм з проводами, для цього віджимаємо пластмасову засувку Викручуємо гвинти кріплення (дві штуки) і знімаємо датчик, контролюючий розташування дросельної заслінки з патрубка (патрубок від'єднаний від двигуна, для наочності) Викручуємо гвинти і знімаємо ДПДЗ
Міняємо ДПДЗ і збираємо все назад, важливо не забути встановити на місце поролоновое кільце, і підключити роз'єм Датчик контролю над температурою охолоджуючої рідини (ДТОЖ)
На ваз 2109 датчик температури двигуна, суті, є термистором (термістор це резистор, що змінює свій опір під дією температури), розглянемо принцип його дії:
ДТОЖ вкручений в патрубок охолоджуючої рідини, який виходить з головки циліндрів При низьких температурах ДТОЖ має дуже високий опір (наприклад, при -40 градусів його опір 100 Кіло Ом) А при високій температурі опір низьке (наприклад, при 100 градусах всього 177 Ом) Комп'ютер визначає температуру в системи охолодження по зниженню напруги на ДТОЖ (при холодної рідини падіння напруги висока, при нагрітої - низький) Значення температури охолоджуючої рідини відображається на більшості параметрів, які регулюються комп'ютером Основними несправностями є - порушення контакту всередині корпусу ДТОЖ, пробій ізоляції або обрив проводів живлення болтающимся тросом педалі «газу» При відмові ДТОЖ - включається вентилятор на холодному моторі, утруднюється запуск прогрітого двигуна, збільшується витрата палива Наша інструкція по заміні допоможе вам уникнути травм і неприємностей Заміна ДТОЖ проводиться в такому порядку:
Роботу виконуємо на холодному двигуні (щоб не обпектися і не обшпаритися рідиною) Обов'язково підготуйте ємність для зливу тосола (при зливанні тосола на землю зросте ціна питання, тосол «антифриз» рідина дорога)
Відключаємо живлення автомобіля (знімаємо з клеми акумулятора)
Зливаємо охолоджуючу рідина в підставлену ємність через краник радіатора Знімаємо фільтр повітря, для зручності роботи
Від'єднуємо роз'єм живлення контролера температури рідини, для цього віджимаємо пластмасовий затискач Викручуємо ДТОЖ з патрубка охолодження Відключаємо роз'єм живлення, віджавши спеціальний затискач
Вкручуємо новий контролер, та підключаємо до нього харчування Не забуваємо закрити краник на радіаторі і залити тосол тому Датчик детонації
Контролер детонації розташований у верхній частині блоку двигуна, працює так:
Він вловлює своєрідні вібрації (звані детонаційної ударами) в циліндрах двигуна
Його чутливим елементом є проста пьезокрісталліческая пластинка (майже як у запальничці) При уловлюванні детонації, контролер на виході генерує імпульси напруги, що зростають із збільшенням інтенсивності (наростанням) детонаційних ударів По сигналу, вступнику з контролера, комп'ютер налаштовує випередження запалювання, щоб усунути детонаційні спалаху палива При відмові або обриві контролера детонації проявляється підвищений витрата палива в «гальмування» мотора в русі Щоб замінити датчик детонації, робимо наступне:
Відключаємо живлення автомобіля, як в попередніх випадках Від'єднуємо роз'єм (він позначений цифрою 1) з дротами від контролера (позначеного цифрою 2) детонації Потім відвертаємо гайку і знімаємо контролер зі шпильки Відключаємо роз'єм 1 і знімаємо контролер 2 відкрутивши гайку його кріплення
Прикручуємо, новий датчик детонації і підключаємо до нього роз'єм Датчик кисню (лямбда-зонд)
Лямбда зонд використовується в інжекторної системи впорскування суміші зі зворотним зв'язком, розташовується на приймальної труби глушника, принцип роботи:
Кисень, який міститься у вихлопних газах, реагує з контролером кисню, що створює на виході лямбда зонда різниця потенціалів Ця різниця міняється в межах від 01 Вольт (бідна суміш, що має високий вміст кисню) до 09 Вольт (багата суміш, недолік кисню)
Для оптимальної роботи лямбда зонд повинен прогрітися до температури не нижче 360° Для швидкого нагрівання після запуску мотора в зонд вбудований спеціальний нагрівальний елемент Комп'ютер відстежує вихідна напруга на зонді, і подає певну команду з корекції складу горючої суміші на форсунки Коли суміш збіднена (на виході зонда створюється низька різниця потенціалів), тоді йде команда на підвищену подачу палива і збагачення суміші Якщо ж суміш збагачена (на виході висока різниця потенціалів), йде команда на зменшення подачі палива і збіднення суміші В автомобілях з таким зондом категорично заборонено застосування етилованого бензину Несправність Лямбда зонда призводить до підвищення витрати палива і концентрованим шкідливих викидів, навколишнє середовище Щоб замінити Лямбда зонд треба:
Відключити живлення, знявши клеми з АКБ Роз'єднати роз'єм Лямбда зонда і джгута проводів, відігнувши пластмасову засувку Вивернути зонд з труби глушника Викручуємо зонд з глушника, попередньо від'єднавши проводи
Вкручуємо новий лямбда зонд і підключаємо роз'єм на місце Датчик положення коленвала (скорочено ДПКВ)
ДПКВ - контролер індуктивного типу, він необхідний для синхронної роботи комп'ютера з ВМТ поршнів 1-го і 4-того циліндрів, а так само контролювати кутове положення коленвала.
Працює за таким принципом:
ДПКВ встановлюється на кришці масляної помпи, навпроти головного диска, що знаходиться на приводному шківі генератора Головний (задає) диск це зубчасте колесо, що має 58 рівновіддалених (крок 6°) западин З таким кроком на ньому поміщається 60 зубів, однак два зуба спеціально зрізані, щоб створити імпульс синхронізації (так званий «опорний» імпульс), який потрібен для узгодженої роботи комп'ютера з ВМТ поршнів в 1-вом і 4-те циліндрах Коли колінвал обертається, зуби на диску змінюють магнітне поле ДПКВ, наводячи в ньому імпульси напруги змінного струму Необхідний інсталяційний зазор розташований між сердечником ДПКВ і зубом диска допускається вграницах (1±02) міліметра Комп'ютер сигналів ДПКВ визначає частоту обертів двигуна і подає імпульси на форсунки Конструкція ДПКВ являє собою шматочок магніту і котушку тонкого проводу, він дуже витривалий ДПКВ функціонує в парі зі шківом коленвала Відмова в роботі датчика викликає миттєву зупинку двигуна Або в кращому випадку, відбувається обмеження оборотів двигуна до 3500 - 5000 в хвилину Для заміни (ДПКВ) робимо ось що:
Звичайно ж, відключаємо акумулятор Від'єднуємо роз'єм з проведеннями від контролера положення коленвала Відвертаємо болт (позначений цифрою 1) кріплення і знімаємо ДПКВ (цифра 2) з кришки масляної помпи (кришка знята для наочності) Викручуємо болт 1 і знімаємо контролер положення коленвала 2
Вставляємо і прикручуємо новий ДПКВ, не забуваємо підключити до нього роз'єм Датчик швидкості
Контролер швидкості авто розташований на корпусі коробки передач між наконечником валу троса спідометра і самим приводом спідометра, працює за таким принципом:
Принцип роботи контролера швидкості ґрунтується на ефекті Холу Він видає на комп'ютер прямокутні імпульси напруги, частота імпульсів пропорційна швидкості обертання ведучих коліс Надійність контролера середня Найбільш поширена проблема - окислення проводів та роз'єми поблизу самого контролера Несправності датчика швидкості призводять до погіршення ходових характеристик автомобіля Для заміни контролера потрібно:
Від'єднайте клеми акумулятора Відключити від нього роз'єм з проводками, стиснувши для цього пружинні затиски Відкрутити наконечник троса спідометра Потім відкрутити контролер від приводу спідометра Встановити на автомобіль новий датчик і підключити роз'єм живлення Датчик швидкості ВАЗ вказаний червоною стрілкою
Датчик фаз
Контролер фаз застосовується в системах з послідовним уприскуванням пального (двигун від моделі 2112) і розташовується з передньої лівої сторони головки блоку, він діє таким чином:
Принцип роботи датчика фаз ґрунтується на ефекті Холу, як і в попередньому описаному випадку В її пазу знаходиться обідок сталевого диска, що має проріз Цей диск прикріплений на шківі впускного распредвала В момент, коли проріз на диску проходить через спеціальний паз датчика фаз, на комп'ютер подається негативний імпульс, який означає що поршень першого циліндра, прийшов в ВМТ, і такт стиснення він завершує Відмова контролера переводить подачу палива в так званий попарно-паралельний режим, це призводить до підвищення (до 10%) витрати палива Щоб його зняти, виконуємо дії:
Від'єднуємо дроти від акумулятора Віджимаємо пластмасову засувку, щоб від'єднати роз'єм 2 від датчика 1 Далі відкручуємо два болта і знімаємо датчик фаз Прикручуємо новий контролер на місце Підключаємо роз'єм харчування Місцезнаходження датчика фаз ВАЗ
СО - потенціометр
СО - потенціометр встановлюється на автомобілях ваз 21093 датчики на двигуні з системою уприскування не має зворотного зв'язку (тобто без нейтралізатора і датчика кисню). Знаходиться він в руховому відсіку на стінці корпуса коробки припливу повітря і є змінним резистором.
Працює так:
СО - потенціометр відправляє в ЕБУ сигнал, який використовується для регулювання концентрації паливоповітряної суміші, щоб отримати нормований рівень концентрації у вихлопних газах окису вуглецю (СО) на холостих обертах Він подібний гвинта контролю якості суміші, наявного в карбюраторах Регулювання вмісту окису вуглецю за допомогою потенціометра можна виконати тільки на СТО з використанням газоаналізатора СО - потенціометр ВАЗ
Регулятор холостих обертів
Регулятор холостих обертів налаштовує частоту обертання коленвала на холостому ході, контролюючи кількість подаваного повітря, що йде в обхід дросельної заслінки (заслінка закрита).
Принцип роботи:
Він складається з крокового двополюсного електродвигуна і конусного клапана сполученого з ним Клапан висувається або забирається сигналами комп'ютера Коли голка регулятора висувається повністю (це відповідає 0 кроків), вона перекриває доступ повітря А коли голка втягується, вона забезпечує доступ повітря, пропорційний числу кроків відступу голки від сідла Поломка призводить до нестабільності холостих обертів, і двигун може захлинутися Заміна регулятора відбувається так:
Знеструмити проводку машини, знявши клеми з акумулятора Віджати пластмасову засувку, щоб від'єднати роз'єм від регулятора, розташованого на дросельному патрубку, і позначеного цифрою 2 Цифрою 2 позначений регулятор холостих обертів
Регулятор холостих обертів ВАЗ
Перевірте стан і замініть якщо потрібно пошматоване або втратила пружність ущільнювальне кільце регулятора Попередження: Не здумайте руками витягнути або втиснути клапан, це може вивести з ладу регулятор холостих обертів. Для цього треба застосовувати діагностичний прилад або спеціальний монітор.
Встановлюємо на автомобіль новий датчик, змастити моторним маслом його ущільнювальне кільце, не забуваємо підключити до нього роз'єм Ось ми розглянули інжектор ваз 2109 на двигуні датчики можуть бути різні, в залежності від моделі, однак зустрічається датчик кондиціонера, розташований на приладовій панелі.
Сигнал на включення салонного кондиціонера
Якщо у вашому автомобілі встановлений кондиціонер в салоні, то сигнал на його запуск надходить від датчика вимикача на панелі приладів:
У цьому випадку ЕБУ отримує сигнал про те, що ви бажаєте включити кондиціонер Комп'ютер спочатку підлаштовує роботу двигуна регулятором холостого ходу, для того щоб компенсувати підвищення навантаження на двигун, яку створює компресора кондиціонера, а потім включає реле, яке керує роботою компресора Начебто перераховані всі можливі датчики, несправності і заміна, додатково можете знайти відео по кожному окремо.