Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Як проводиться заміна датчика кисню

23.12.14, Ваз
2295
  • 1 Призначення, пристрій і принцип роботи
  • 1.1 Призначення
  • 1.2 Пристрій
  • 1.3 Принцип роботи
  • 2 Причини виходу з ладу та їх ознаки
  • 3 Взаємозамінність датчиків кисню ВАЗ
  • 4 Перевірка і заміна кисневого датчика
  • 4.1 Перевірка
  • 4.2 Заміна

  • Як проводиться заміна датчика кисню
    Датчики кисню ваз - взаємозамінність
    Перед датчиком кисню (лямбда-зондом) стоїть на перший погляд проста і не витіювата завдання - відстеження кількості кисню у вихлопних газах автомобіля.


    Призначення, пристрій і принцип роботи


    Призначення


    Цю задачу перед ним, вірніше перед каталізатором, поставили інженери-технологи під тиском жорстких екологічних норм щодо вихлопу відпрацьованих газів автомобільного транспорту.

    Лямда-зонд ж необхідний для того, що б робота каталізатора була як можна ефективніше і довговічніше , а для цього потрібно створити оптимальну паливоповітряну суміш (де на один кілограм палива припадає 147 кілограм повітря), при згорянні якої у відпрацьованих газах залишається найменша кількість шкідливих речовин. За даними співвідношенням і стежить кисневий датчик, заміряючи його кількість у відпрацьованих газах, тому він встановлюється в вихлопному патрубку, перед каталізатором.

    Пристрій


    Існують два типи кисневих датчиків:

  • Резистивні , що міняють свій опір залежно від навколишнього його середовища;

  • Електромеханічні , робота яких заснована на властивостях ZrO 2 (діоксиду цирконію), який створює різниця напруг в залежності від кількості навколишнього кисню.


  • В даний час широко застосовується другий тип кисневих датчиків.
    Як проводиться заміна датчика кисню
    Пристрій лямда-зонда ваз 2112

    Принцип роботи


    Як ми бачимо на фото, основною частиною кисневого датчика є наконечник з кераміки (в основі якої складається двоокис цирконію), до якого прикріплені з допомогою напилення пористі, струмопровідні платинові електроди.

    Так як ефективна робота кисневого датчика можлива тільки при температурі не нижче 300 про З, всі сучасні датчики оснащені електричними підігрівачами, які розташовуються усередині корпусу, і підключається до бортової мережі автомобіля.







    Як проводиться заміна датчика кисню
    Без підігріву ваз 2115
    Як проводиться заміна датчика кисню
    З підігрівом ваз 2112
    Пуск двигуна та його робота в режимі прогріву не вимагають роботи лямбды-зонда, в цьому випадку склад паливоповітряної суміші ґрунтується на свідченнях інших датчиків (температура охолоджувальної рідини, число обертів двигуна, положення дросельної заслінки).

    Перший захисний екран зупиняє потік відпрацьованих газів і через отвори в корпусі дозволяє їм проникнути всередину, до другого захисного екрану.

    При найменшому відхиленні від лямбды рівній одиниці (вже згадували співвідношення стехиометрической суміші - 1 до 147) робота каталізатора стає не ефективною, так як діапазон його роботи це одиниця з допуском ±001.

    В даному випадку робота цирконієвого зонда дуже ефективна, так як в даному діапазоні на виході датчика різниця напруг коливається від 01 до 09 вольт. Значення різниці напруг зчитуються кілька разів в секунду, що дозволяє змінювати склад паливоповітряної суміші при будь-яких режимах роботи двигуна.

    Причини виходу з ладу та їх ознаки


    Хоча при нормальній експлуатації ресурс датчика визначено пробігом в 60000-80000 кілометрів (по «мануали»), вивести його з ладу раніше часу можна якщо:

  • Періодично і постійно застосовувати этилированное або низької якості паливо (небезпечний свинець, який міститься в бензині);

  • При установці лямды-зонда використовувати не термостійкий або містить силікон герметик;

  • З якихось причин (неправильно відрегульований кут випередження запалювання, перебої в ньому, «збагачена» топливовоздушная суміш) перегрівати датчик;

  • «Заливати» двигун шляхом багаторазових і невдалих спроб завести (небезпека займання палива в вихлопній системі з подальшою детонацією);

  • У вихлопну систему потрапить мастило і охолоджувальна рідина (поганий стан маслозйомних ковпачків(див. Заміна маслозйомних ковпачків ) і «пробій» прокладки головки блоку циліндрів);

  • Розгерметизується вихлопна система;

  • Станеться обрив, замикання на масу або навіть поганий контакт у вихідний ланцюга датчика.


  • Ну а так як у випадку відмови лямбды-зонда в електронному блоці управління закладені усереднені свідчення, за яким буде формуватися топливовоздушная суміш (відмінна від ідеального співвідношення).

    Ми зможемо «прочитати» інформацію про вихід з ладу датчика кисню за такими ознаками роботи двигуна:

  • Витрата палива значно підвищений;

  • Погіршилася динаміка автомобіля;

  • На малих обертах (холостий хід) двигун працює нестійкий;

  • Підвищений нагрів самого датчика, що супроводжується потріскуванням вихлопного патрубка після зупинки двигуна.


  • Ну і, звичайно ж:

  • Загоряння лампочки на щитку приладів-сигналізатора «CHECK».


  • Увага! У більшості випадків вихід з ладу датчика кисню бортовою електронікою не фіксується крім випадків, коли відбувається обрив в ланцюзі підігріву. Тому, якщо пробіг вашого автомобіля більше 100000 кілометрів, то заміна «лямбды» питання вирішене, так як його ціна набагато нижче витрат які з'являться при збільшеному апетиті автомобіля.

    Взаємозамінність датчиків кисню ВАЗ


    На автомобілях волзького автомобільного заводу колишніх модифікацій, а саме що оснащуються двигунами об'ємом 15 літра встановлювалася система відповідає нормам Євро - 2 з датчиком від Bosh під номером 0258005 133. В пізніших модифікаціях, в системі Євро - 3 даний датчик застосовувався в якості першого і встановлювався до каталізатора.

    В як другого, як правило, встановлювався датчик має «зворотний роз'єм», який зчитував вже після каталізатора зміст шкідливих викидів в атмосферу. Хоча трапляється, на автомобілі встановлюються два однакових лямбда-зонда.

    В пізніших модифікаціях автомобілів (випускаються вже після жовтня 2004 року) з об'ємом двигуна 15 і 16 літра, оснащених системами уприскування Січень 7.2» і " Bosh «М 797» встановлено кисневий датчик Bosh під номером 0258006537.








    В його конструкції вже застосовується нагрівальний елемент, виконаний з кераміки, що істотно скорочує час прогріву і знижує струм споживання.
    Як проводиться заміна датчика кисню
    Новий і старий від ваз 2114
    Існують аналоги оригінальних лямбда-зондах випускаються фірмою Bosh. Спеціальна серія з семи кисневих датчиків перекриває практично всі робочі діапазони застосовуваних штатних приладів.





    Лямбда-зонд0258986 50х




    Тип




    Кількість контактів




    Потужність,Вт






    1




    без підігріву




    1




    -






    2




    з підігрівом




    3




    12






    3




    з підігрівом




    4




    18






    4




    з підігрівом




    3




    12






    5




    з підігрівом




    4




    18






    6




    з підігрівом




    4




    12






    7




    з підігрівом




    4




    12





    Лямбда-зонди фірми Bosh рекомендовані заводом-виробником взаємозамінні з подібними по конструкції циркониевыми датчиками.
    Увага! При необхідності можна змінювати датчики не мають підігрів на підігріваються і ні в якому разі не навпаки!
    При цьому існує ймовірність виникнення проблем з ланцюгом живлення нагрівального елемента і несумісності штекерів. В цьому випадку ланцюг живлення збираємо самостійно, а роз'єм проводів міняємо на автомобільні контакти стандартного типу.

    Перевірка і заміна кисневого датчика


    Перевірка


    Для того щоб переконатися що кисневий датчик дійсно наказав довго жити» і вимагає заміни, пропоную своїми руками провести його діагностику на прикладі датчика, встановленого в автомобілі ваз 2114 оснащеного системою Євро - 3. Для цього нам буде потрібно канцелярська скріпка і чутливий вольтметр.

    Суть така:

  • Шукаємо роз'єм проводів датчика;

  • До контакту сигнального проводу, (із зворотного боку встромляємо розігнуту канцелярську скріпку) під'єднуємо позитивний висновок, негативний щуп вольтметра під'єднуємо на «масу», можна на корпус двигуна;


  • Увага! Як правило, сигнальний провід пофарбований у білий або червоно-білий колір, тим не менш, для виключення помилки переконайтеся в правильній ідентифікації дроти і контактних клем за допомогою схеми електричних з'єднань якими ілюструється інструкція з експлуатації.

  • Заводимо двигун і в процесі прогріву спостерігаємо за показаннями вольтметра;

  • На початку роботи не прогрітий датчик повинен «видавати» постійний сигнал з напругою в 01-02 вольт (розімкнутий контур);

  • По закінченню двох хвилин, після достатнього прогрівання двигуна, показання вольтметра повинні змінитися і коливатися в межах 01-09 вольта (замкнутий контур).


  • Лямда-зонд виробляє сигнал напруги тільки після того як буде прогрітий до необхідної робочої температури приблизно в 320 градусів, до цього моменту блок управління двигуном (ЄСМ/РСМ) працює в режимі «Розімкнутого контуру», при прогрітому датчику в режимі «Замкнутого контуру», відповідно.

    Якщо перераховані вище зміни не мають місце бути, або ж перехід системи в замкнутий контур відбувається з великою затримкою - необхідно замінити перший датчик.

    Хоча при обриві ланцюга нагрівального елемента повинна загорітися сигнальна лампа «CHECK», його справність рекомендується так само перевірити за допомогою омметра:

  • Роз'єднуємо роз'єм проводів зонда і підключаємо висновки омметра до клем нагрівального елемента, ідентифікацію яких так само проводимо з допомогою элетросхемы;

  • Отриманий опір має бути зі значенням у 10-40 Ом;


  • Крім цього, що б виключити якусь помилку в діагностиці, необхідно перевірити цілісність ланцюга живлення нагрівального елемента:

  • При розімкнутому роз'ємі, знову ж таки скориставшись схемою електричних з'єднань, вольтметром знімаємо показання напруги з боку джгута проводів;

  • Не заводячи двигун, при включеному запалюванні воно повинно дорівнювати напрузі бортової мережі.


  • При відсутності живлення необхідно перевірити цілісність електричної схеми «Головне реле - ЄСМ/РСМ - Кисневий датчик».

    Якщо при виявленні несправності, перевірки перерахованої у вищевикладеній інструкції, ви отримали негативний результат - міняйте перший лямбда-зонд.

    Заміна


    Як проводиться заміна датчика кисню
    Заміна другого датчика


  • Як заведено при роботі з електрообладнанням, від'єднуємо від акумуляторної батареї негативний дріт ;


  • Увага! Якщо штатна аудіосистема оснащена охоронним кодом спочатку, перш ніж від'єднувати акумулятор, переконайтеся в правильності вашої комбінації вводить стереосистему в роботу!

  • При заміні другого датчика поддомкрачиваем автомобіль і встановлюємо його на підпірки;

  • Роз'єднуємо роз'єм проводів;

  • Акуратно вивертаємо кисневий датчик з труби системи випуску/випускного колектора;


  • Рада! На не прогрітому двигуні демонтаж кисневого датчика може виявитися дуже складним внаслідок стиснення не прогрітого металу. Так що перш ніж приступати до демонтажу, і що б уникнути ризик можливих пошкоджень бажано протягом декількох хвилин прогріти випускний тракт.
    Увага! Будьте обережні і не обожгитесь про нагріті елементи системи випуску!

  • Хоча, як правило, нові датчики вже оброблені необхідним складом, все-таки, укрутивши лямбда-зонд його різьблення бажано змастити герметиком, що володіє антиприхватывающими властивостями;

  • Момент затягування рівний 30-45 Н*м;

  • З'єднуємо роз'єм електропроводки і опускаємо автомобіль;

  • Перевіряємо пам'ять електронного блока керування на наявність кодів несправностей.


  • На цьому тему заміни кисневого датчика на ваз вважаю повністю розкритої, представлена інструкція повною та зрозумілою, хоча і без додаткових відео матеріалів.