Як проводиться заміна датчика кисню

Перед датчиком кисню (лямбда-зондом) стоїть на перший погляд проста і не витіювата завдання - відстеження кількості кисню у вихлопних газах автомобіля.
Призначення, пристрій і принцип роботи
Призначення
Цю задачу перед ним, вірніше перед каталізатором, поставили інженери-технологи під тиском жорстких екологічних норм щодо вихлопу відпрацьованих газів автомобільного транспорту.
Лямда-зонд ж необхідний для того, що б робота каталізатора була як можна ефективніше і довговічніше , а для цього потрібно створити оптимальну паливоповітряну суміш (де на один кілограм палива припадає 147 кілограм повітря), при згорянні якої у відпрацьованих газах залишається найменша кількість шкідливих речовин. За даними співвідношенням і стежить кисневий датчик, заміряючи його кількість у відпрацьованих газах, тому він встановлюється в вихлопному патрубку, перед каталізатором.
Пристрій
Існують два типи кисневих датчиків:
В даний час широко застосовується другий тип кисневих датчиків.
Пристрій лямда-зонда ваз 2112
Принцип роботи
Як ми бачимо на фото, основною частиною кисневого датчика є наконечник з кераміки (в основі якої складається двоокис цирконію), до якого прикріплені з допомогою напилення пористі, струмопровідні платинові електроди.
Так як ефективна робота кисневого датчика можлива тільки при температурі не нижче 300 про З, всі сучасні датчики оснащені електричними підігрівачами, які розташовуються усередині корпусу, і підключається до бортової мережі автомобіля.
Без підігріву ваз 2115
З підігрівом ваз 2112
Пуск двигуна та його робота в режимі прогріву не вимагають роботи лямбды-зонда, в цьому випадку склад паливоповітряної суміші ґрунтується на свідченнях інших датчиків (температура охолоджувальної рідини, число обертів двигуна, положення дросельної заслінки).
Перший захисний екран зупиняє потік відпрацьованих газів і через отвори в корпусі дозволяє їм проникнути всередину, до другого захисного екрану.
При найменшому відхиленні від лямбды рівній одиниці (вже згадували співвідношення стехиометрической суміші - 1 до 147) робота каталізатора стає не ефективною, так як діапазон його роботи це одиниця з допуском ±001.
В даному випадку робота цирконієвого зонда дуже ефективна, так як в даному діапазоні на виході датчика різниця напруг коливається від 01 до 09 вольт. Значення різниці напруг зчитуються кілька разів в секунду, що дозволяє змінювати склад паливоповітряної суміші при будь-яких режимах роботи двигуна.
Причини виходу з ладу та їх ознаки
Хоча при нормальній експлуатації ресурс датчика визначено пробігом в 60000-80000 кілометрів (по «мануали»), вивести його з ладу раніше часу можна якщо:
Ну а так як у випадку відмови лямбды-зонда в електронному блоці управління закладені усереднені свідчення, за яким буде формуватися топливовоздушная суміш (відмінна від ідеального співвідношення).
Ми зможемо «прочитати» інформацію про вихід з ладу датчика кисню за такими ознаками роботи двигуна:
Ну і, звичайно ж:
Увага! У більшості випадків вихід з ладу датчика кисню бортовою електронікою не фіксується крім випадків, коли відбувається обрив в ланцюзі підігріву. Тому, якщо пробіг вашого автомобіля більше 100000 кілометрів, то заміна «лямбды» питання вирішене, так як його ціна набагато нижче витрат які з'являться при збільшеному апетиті автомобіля.
Взаємозамінність датчиків кисню ВАЗ
На автомобілях волзького автомобільного заводу колишніх модифікацій, а саме що оснащуються двигунами об'ємом 15 літра встановлювалася система відповідає нормам Євро - 2 з датчиком від Bosh під номером 0258005 133. В пізніших модифікаціях, в системі Євро - 3 даний датчик застосовувався в якості першого і встановлювався до каталізатора.
В як другого, як правило, встановлювався датчик має «зворотний роз'єм», який зчитував вже після каталізатора зміст шкідливих викидів в атмосферу. Хоча трапляється, на автомобілі встановлюються два однакових лямбда-зонда.
В пізніших модифікаціях автомобілів (випускаються вже після жовтня 2004 року) з об'ємом двигуна 15 і 16 літра, оснащених системами уприскування Січень 7.2» і " Bosh «М 797» встановлено кисневий датчик Bosh під номером 0258006537.
В його конструкції вже застосовується нагрівальний елемент, виконаний з кераміки, що істотно скорочує час прогріву і знижує струм споживання.
Новий і старий від ваз 2114
Існують аналоги оригінальних лямбда-зондах випускаються фірмою Bosh. Спеціальна серія з семи кисневих датчиків перекриває практично всі робочі діапазони застосовуваних штатних приладів.
Лямбда-зонд0258986 50х
Тип
Кількість контактів
Потужність,Вт
1
без підігріву
1
-
2
з підігрівом
3
12
3
з підігрівом
4
18
4
з підігрівом
3
12
5
з підігрівом
4
18
6
з підігрівом
4
12
7
з підігрівом
4
12
Лямбда-зонди фірми Bosh рекомендовані заводом-виробником взаємозамінні з подібними по конструкції циркониевыми датчиками.
Увага! При необхідності можна змінювати датчики не мають підігрів на підігріваються і ні в якому разі не навпаки!
При цьому існує ймовірність виникнення проблем з ланцюгом живлення нагрівального елемента і несумісності штекерів. В цьому випадку ланцюг живлення збираємо самостійно, а роз'єм проводів міняємо на автомобільні контакти стандартного типу.
Перевірка і заміна кисневого датчика
Перевірка
Для того щоб переконатися що кисневий датчик дійсно наказав довго жити» і вимагає заміни, пропоную своїми руками провести його діагностику на прикладі датчика, встановленого в автомобілі ваз 2114 оснащеного системою Євро - 3. Для цього нам буде потрібно канцелярська скріпка і чутливий вольтметр.
Суть така:
Увага! Як правило, сигнальний провід пофарбований у білий або червоно-білий колір, тим не менш, для виключення помилки переконайтеся в правильній ідентифікації дроти і контактних клем за допомогою схеми електричних з'єднань якими ілюструється інструкція з експлуатації.
Лямда-зонд виробляє сигнал напруги тільки після того як буде прогрітий до необхідної робочої температури приблизно в 320 градусів, до цього моменту блок управління двигуном (ЄСМ/РСМ) працює в режимі «Розімкнутого контуру», при прогрітому датчику в режимі «Замкнутого контуру», відповідно.
Якщо перераховані вище зміни не мають місце бути, або ж перехід системи в замкнутий контур відбувається з великою затримкою - необхідно замінити перший датчик.
Хоча при обриві ланцюга нагрівального елемента повинна загорітися сигнальна лампа «CHECK», його справність рекомендується так само перевірити за допомогою омметра:
Крім цього, що б виключити якусь помилку в діагностиці, необхідно перевірити цілісність ланцюга живлення нагрівального елемента:
При відсутності живлення необхідно перевірити цілісність електричної схеми «Головне реле - ЄСМ/РСМ - Кисневий датчик».
Якщо при виявленні несправності, перевірки перерахованої у вищевикладеній інструкції, ви отримали негативний результат - міняйте перший лямбда-зонд.
Заміна

Увага! Якщо штатна аудіосистема оснащена охоронним кодом спочатку, перш ніж від'єднувати акумулятор, переконайтеся в правильності вашої комбінації вводить стереосистему в роботу!
Рада! На не прогрітому двигуні демонтаж кисневого датчика може виявитися дуже складним внаслідок стиснення не прогрітого металу. Так що перш ніж приступати до демонтажу, і що б уникнути ризик можливих пошкоджень бажано протягом декількох хвилин прогріти випускний тракт.
Увага! Будьте обережні і не обожгитесь про нагріті елементи системи випуску!
На цьому тему заміни кисневого датчика на ваз вважаю повністю розкритої, представлена інструкція повною та зрозумілою, хоча і без додаткових відео матеріалів.
Не пропустіть!
Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
Чим відрізняється передній привід від заднього: різниця, переваги і недоліки кожного