Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками

24.12.14, Ваз
5510
  • 1 Пристрій і призначення
  • 2 Ознаки несправності
  • 2.1 Попадання масла в розподільник
  • 2.2 Зняття і установка
  • 2.3 Розбираємо трамблер
  • 2.4 Регулювання запалювання

  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Ремонт розподільника запалювання ваз
    Коректна робота трамблера (він же розподільник запалювання) впливає на стабільну роботу двигуна, так як розподільник запалювання виконує контроль подачі іскри на свічці, як під час руху, так і в режимі роботи на холостих обертах. Особливо це важливо для динаміки, при наборі двигуном обертів.

    Основні функції розподільника - це встановлення (коригування) моменту утворення іскри, відповідно з певними факторами (зміна числа обертів, навантаження на двигун та інших), а також правильний розподіл іскри по циліндрах. Якщо мотор автомобіля ваз 2109 смикається, автомобіль погано заводиться або не заводиться взагалі, можливо потрібен ремонт трамблера ваз 2109.

    Процес ремонту не важкий, від вас не вимагаються знань автоелектрика, виявити і усунути несправність вам допоможе наша інструкція.


    Пристрій і призначення


    Розглянемо спочатку загальна будова, призначення та різновиди трамблеров:

  • Трамблер є частиною системи запалювання, і призначений для регулювання, контролю і передачі електричного сигналу до комутатора котушки запалювання, розподілу іскри по свічках запалювання в потрібній послідовності (відповідно з тактом запалювання)

  • Системи запалювання зустрічаються двох типів - безконтактна і контактна (зрозуміло, є й інші, тільки вони слабо поширені), розподільники відповідно застосовуються також двох типів

  • Відрізняються один від одного вони тільки конструкцією: наявністю контактів (в контактній системі є переривник-розподільник), або датчиків (в безконтактній системі датчик-розподільник запалювання)

  • За основними характеристиками обидві системи практично ідентичні


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Основні деталі контактного трамблера ваз 2109
    На автомобілях ВАЗ-2109 а так само моделях 2108-2199 штатно встановлюється розподільник з вбудованим датчиком Холу, чотирьох іскровий, з вбудованими регуляторами (відцентровим і вакуумним) випередження запалювання.

    Основні деталі ви бачите на фото вгорі:

  • 1 - ущільнювальне кільце

  • 2 - муфта

  • 3-спеціальні регулювальні шайби

  • 4 - валик з розташованим на ньому відцентровим регулятором

  • 5 - опорна пластинка

  • 6 - екран, який захищає від пилу

  • 7 - так званий «бігунок»

  • 8 - сам датчик Холла

  • 9 - шайба стопорная

  • 10 - шайба упорна

  • 11 - корпус розподільника запалювання

  • 12 - вакуум-коректор


  • Ознаки несправності


    Основні ознаки, що вказують на несправність розподільника запалювання:

  • Автомобіль смикається під час руху

  • Не заводиться двигун

  • Стукають поршневі пальці, коли набираєте швидкість

  • Машина набирає швидкість повільно

  • Витрата палива стає більше, ніж зазвичай


  • Найбільш поширені несправності:








  • Прогорів бігунок

  • Підгорілі контакти в кришці

  • Вийшов з ладу датчик Холла

  • Розбалакався підшипник датчика Холла, або його заклинило

  • З'явилися тріщини на кришці

  • Поганий контакт штекера датчика Холла


  • Необхідна заміна несправних деталей у всіх випадках, крім останнього.

    Попадання масла в розподільник


    Розглянемо таку несправність, як попадання масла в трамблер на прикладі реального випадку:

  • Власник ваз 2109 став розбирати розподільник запалювання

  • Знявши кришку, він виявив, що угольок стерся і бігунок проржавів

  • Продовжуючи розбирання, він зняв екран і виявив, що під ним все покрите маслом

  • Тут він проконсультувався з фахівцем, і з'ясувалося наступне: масло проникло в трамблер крізь сальник хвостовика

  • Сталося це з-за того, що забилося маленький отвір у підставі карбюратора

  • Воно відноситься до системи вентиляції картера двигуна

  • У цьому випадку при холостих обертах виникло надлишковий тиск в картері

  • Цим тиском і видавив масло через сальник в трамблер

  • Необхідно прочистити отвір і все гаразд, проте своїми руками це зробити проблематично, краще звернутися на СТО

  • Другою причиною попадання масла в трамблер є зношений сальник

  • Тут необхідна заміна сальника


  • Зняття і установка


    Щоб без праці відремонтувати трамблер, необхідно вміти його зняти, а так само потім (після ремонту) встановити на місце:

  • Знімаємо мінусовій провід з клеми акумуляторної батареї

  • Від'єднуємо від трамблера високовольтні дроти, а так само вакуумний шланг, що йде від вакуум коректора

  • Знаходимо, тримач троса, що йде до приводу дросельних заслінок і виймаємо трос з нього

  • Знімаємо кронштейн, який тримає дроти, зі шпильками і проводами

  • Відкручуємо гайку (під гайкою є шайба, не втратьте її)

  • Ставимо мітки на корпус трамблера і привід допоміжних пристроїв. Якщо цього не зробити, то встановлюючи трамблер на місце, ви вже не зможете зберегти стартовий момент запалювання, доведеться регулювати його

  • На розподільнику запалювання знаходиться роз'єм, до якого підключається джгут проводів. Віджимаємо фіксатор, за допомогою викрутки, витягуємо проводу

  • У корпусі картера зчеплення розташована гумова заглушка, витягуємо її

  • Крутимо колінчастий вал, поки поршень в першому циліндрі не виявиться у верхній мертвій точці

  • Ризику маховика в отворі співпаде з середнім діленням на шкалі корпусу

  • Відкручуємо гайки, що кріплять трамблер і знімаємо його

  • Встановлення виконуйте в зворотній послідовності

  • Коли встановлюєте розподільник запалювання назад, простежте, щоб валик його був повернутий таким чином, що зовнішній контакт бігунка знаходився навпроти клеми, відповідної першого циліндру

  • Клема розташовується на кришці

  • Не забудьте так само сумістити мітки і перевірити момент запалювання


  • Розбираємо трамблер


    Перш ніж почати розбирання розподільника, вам необхідно запам'ятати, кожен провід на його кришці встановлений в послідовності роботи циліндрів (з них позначений лише перший, інші вам необхідно встановити проти обертання годинникової стрілки, погляд при цьому повинен бути з боку пластикового бачка з антифризом). При необхідності замінити кришку або бігунок - демонтаж розподільника запалювання не потрібно.

    Ремонт ваз 2109 своїми руками трамблера виконуємо в такій послідовності:









  • Від'єднайте високовольтні проводи і зніміть розподільник з автомобіля

  • Відкрутивши гвинти кріплення, зніміть кришку розподільника, зніміть бігунок, просто тягнути його вгору


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Знімаємо бігунок

  • Якщо на ній помітні сліди кіптяви, іржі на зовнішньому контакті, або помітний явний знос, бігунок необхідно замінити

  • В нормальному стані бігунок в ідеалі щільно прилягає до валику трамблера

  • Пластинчаста пружина (2 на фото внизу) забезпечує хороший контакт

  • Якщо пружина ослабла, зламалася або деформувалася - міняємо бігунок

  • Заміряйте опір резистора (він позначений цифрою 3), воно має становити 1 кОм

  • Інакше - встановіть новий бігунок


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Бігунок вид зверху і знизу (1-зовнішній контакт, 2-пластинчаста пружина, 2-резистор 1 кОм)

  • Далі зніміть пилозахисний екран

  • Дістаньте клему низької напруги, відкрутивши для цього гвинт її кріплення

  • За допомогою викрутки, розтисніть лапки держателя, вийміть з нього провід

  • Відкрутіть два гвинти, що кріплять опорну пластинку датчика Холла, знімаємо її


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Відкрутивши два гвинти, знімаємо опорну пластинку датчика Холла

  • Потім витягніть стопорне кільце з штифта пластини. Може доведеться докласти значних зусиль, не турбуйтеся, не зламаєте

  • Тепер відкрутіть два гвинтика кріплення вакуум-коректора

  • Викруткою висмикніть тягу вакуумного коректора з штифта опорної пластинки

  • Вже можете зняти коректор з трамблера повністю


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Відкручуємо і знімаємо вакуум-коректор

  • Тепер витягніть опорну пластинку (за допомогою викрутки)

  • Уважно огляньте втулку пластинки. Якщо на ній є розриви, задираки, або помітний знос втулки - вам доведеться замінити всю пластинку


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    За допомогою викрутки висмикуємо опорну пластинку, перевіряємо стан її втулки

  • Продовжуємо розбирати розподільник запалювання. Зніміть стопорне кільце і наполегливу шайбу йде відразу за ним з валика трамблера


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Знімаємо стопорне кільце

  • Штифт, що кріпить муфту, притиснутий пружинним кільцем. Зніміть його

  • Коли ущільнювальне кільце втратила еластичність, порвалося або занадто пучки - обов'язково міняємо його

  • Щоб вибити штифт з муфти візьміть борідок або цвях на худий кінець. Не бійтеся сильно вдарити


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Вибиваємо штифт з муфти

  • Коли штифт вибитий, зніміть муфту приводу трамблера, а за нею регулювальні шайби

  • Якщо «слизаны» шипи муфти необхідна заміна її

  • Вийміть валик і з ним відцентровий регулятор (в зборі)


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Виймаємо валик в зборі з відцентровим регулятором

  • По обидві сторони корпусу розподільника запалювання знаходяться втулки, всередині яких крутиться валик

  • Огляньте уважно, якщо виявили зношення, задири, або люфт - поміняйте корпус трамблера (разом зі втулками)

  • Зніміть ведену пластинку з відцентрового регулятора


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Стягуємо ведену пластинку з відцентрового регулятора

  • Обов'язково перевірте, чи вільно обертаються на своїх осях вантажі відцентрового регулятора

  • Якщо ні, зніміть стопорні кільця кріплення, потім вантажі з осей

  • Прочистіть посадкові отвори, змастіть їх густою змазкою

  • Якщо зношений валик, на ньому є задирки або вибоїни - замініть його

  • При необхідності заміни самого датчика Холла, відкрутіть два гвинти і зніміть датчик з пластини

  • Датчик Холу іноді може бути прикріплений за допомогою заклепок. Тоді заміна його проводиться разом з опорною пластиною

  • Кришку трамблера необхідно протерти зовні та зсередини (бензином або спиртом)

  • Якщо кришка має тріщини, вм'ятини, пробої, відколи контакти її сильно зношені або окислені - замінюємо її

  • Всередині кришки контактний вуглик повинен вільно «ходити». Якщо вуглик має сколи, тріщини, або зламана пружинка - його необхідно вийняти з кришки (разом з пружинкою) і замінити

  • Складання трамблера виконуйте в зворотній послідовності

  • Всі втулки і валик потрібно змастити свіжим маслом (моторних), неодмінно тонким шаром

  • Перш ніж встановлювати муфту, необхідно виставити бігунок зовнішнім контактом в напрямку контакту першого циліндра, розташованого на кришці

  • Муфту насаживайте на вал таким чином, щоб шипи її збігалися з прорізами, виконаними на розподільчому валу


  • На цьому ремонт трамблера завершено, встановіть його на місце, як вже описано вище якщо щось незрозуміло, наберіть в пошуку: трамблер ваз 2109 ремонт відео. Так само варто нагадати, що для ваз 21093 ремонт трамблера виконується аналогічно тому що такий пристрій трамблера мають моделі ваз 2108-21099.


    Регулювання запалювання


    Якщо при знятті розподільника ви не залишили міток, забули як він розташовувався спочатку, провернули вал, і поршень пішов з положення верхньої мертвої точки, тоді ціна питання для вас - витрати часу на регулювання запалювання.

    Перш, ніж приступити до регулювання, необхідно дотримати наступні умови:

  • Перевірку та встановлення кута моменту запалювання (воно ж випередження запалювання) виконуємо на холостому ходу, при обов'язковій умові, що обороти колінчастого валу не будуть перевищувати 900 об/хв, а так само будуть не нижче 820-830об/хв

  • Кут самого моменту запалювання варіюється в межах від нуля до одного градуса від ВМТ (верхньої мертвої точки). Якщо момент запалювання спочатку встановлений неправильно, мотор перегрівається, втрачає потужність, в ньому виникає детонація, регулюються датчиком детонації (руйнівне маслозйомні і компресійні кільця) і зростає витрата бензину

  • Регулювання моменту запалювання виконується по шкалі, яка знаходиться у люку корпусу зчеплення (при знятій гумову заглушку) і по мітці, розташованої на маховику.

    Коли мітка на маховику збігається із середнім поділом (вирізом) на шкалі, тоді поршні циліндрів першого і четвертого будуть стояти в ВМТ (верхній мертвій точці). Одна позначка ділення на шкалі дорівнює одному градусу повороту колінчастого вала


  • Ваз 2109: ремонт трамблера своїми руками
    Шкала на корпусі зчеплення і мітка на маховику
    Переходимо до процесу регулювання:

  • Від'єднайте від вакуум-коректора його вакуумний шланг

  • Під'єднайте затиск «+» стробоскопа до клеми «+» на акумуляторі - яким перевіряється момент запалювання

  • Потім приєднайте затиск «маси» (мінус) стробоскопа до клеми «мінус» акумулятора

  • Витягніть наконечник високовольтного дроти з гнізда першого циліндра від кришки розподільника, і вставте датчик від стробоскопа в гніздо, з якого ми вийняли наконечник. Потім, під'єднайте високовольтний провід першого циліндра вже до датчика.

  • Вийміть з лючка корпусу зчеплення гумову заглушку

  • Заведіть мотор і направте миготливу індикацію стробоскопа в люк корпусу зчеплення

  • При миготінні світла стробоскопа, мітка на маховику здається нерухомою візуально. Якщо на вашому автомобілі момент запалювання спочатку встановлений правильно то мітка на маховику повинна розташовуватися між середнім діленням шкали на корпусі зчеплення і попереднім поділом.

    Якщо ця умова не дотримується, вам необхідно виконати регулювання запалювання

  • Щоб правильно встановити момент запалювання, вам треба послабити гайки, що кріплять розподільник запалювання (їх три)

  • Щоб збільшити кут випередження запалювання, повертайте корпус трамблера в «за годинниковою стрілкою» - позначку зі знаком «плюс», розташовану на фланці корпусу розподільника запалювання підводимо до виступу, зробленому на корпусі приводу допоміжних агрегатів

  • Щоб зменшити кут, необхідно повертати корпус розподільника запалювання проти годинникової стрілки» - позначку зі знаком «мінус» підводите до виступу знаходиться на корпусі приводу допоміжних агрегатів


  • Регулювання запалювання ваз 2108-21099 на цьому закінчена.