Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками

24.12.14, Ваз
2597
  • 1 Діагностика електрогенератора
  • 2 Знімаємо електрогенератор з машини
  • 2.1 Необхідний інструмент
  • 2.2 Розбираємо електрогенератор
  • 2.3 Витрати при ремонті
  • 2.4 Збираємо електрогенератор
  • 2.5 Встановлюємо генератор на місце

  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Електрогенератор ваз 2109
    Генератор виробляє електроенергію і заряджає акумуляторну батарею. Порушення стабільної роботи електрогенератора призводить до поступової розрядці акумулятора.

    В результаті поїздка на автомобілі буде короткою - поки повністю не розрядиться акумулятор. Раптова поломка електрогенератора часто доставляє масу проблем власникові машини.

    Хоча на ваз 2109 ремонт генератора - дуже проста процедура, з якої можна легко впоратися своїми силами. Виконати ремонт своїми руками під силу кожному, не потрібні спеціальні інструменти або професійні навички.

    Електрогенератор розміщується під капотом авто і приводиться в дію за допомогою приводного ременя. Причинами поломки є такі поширені несправності: вироблення (поломка) щіток, поломка діодного моста, реле зарядки, заклинювання підшипників вала.


    Діагностика електрогенератора


    Почнемо з виявлення причин поломки:

  • Галаслива робота електрогенератора означає знос підшипників генератора

  • Якщо напруга на «виході» знижений - швидше за все знос щіток або просто ослаб натяг приводного ременя

  • Підвищення або зниження електричного напруги на «виході» може означати несправність діодного мосту


  • Виконуємо первинну діагностику несправностей:

  • Перевіряємо вольтметром, напруга на контактах акумуляторної батареї. Якщо генератор справний, то на працюючому двигуні напруга на клемах повинно бути 138 - 145 вольт

  • Притуляємо долоню до корпусу агрегату і виявляємо вібрацію. Якщо зносилися підшипники вала - буде відчутна вібрація на корпусі, переплутати її з іншою несправністю практично неможливо

  • Перевіряємо натяг ременя: при вимкненому двигуні натискаємо на ремінь пальцем, прогин при цьому не перевищує 1 - 15 сантиметра (якщо більше, то необхідно збільшити натяг ременя)


  • Перевіряємо діодний міст за допомогою контрольної лампи на 12 Вольт і акумулятора:
    Примітка : Перевіряється випрямний блок (діодний міст) без зняття електрогенератора з машини. Для цього від'єднуємо дроти від акумулятора, потім генератора, і знімаємо колодку з регулятора напруги.








  • Щоб перевірити позитивні діоди під'єднуємо до «+» (плюс) акумулятора контрольну лампочку, а другий контакт лампи до клеми «30» електрогенератора, а проводок, що йде від «-» (мінус) акумулятора - будь болту кріплення діодного моста. Якщо лампочка горить, це означає замикання в позитивних діодах - блок потрібно замінити

  • Щоб перевірити негативні діоди під'єднуємо до «+» акумулятора контрольну лампочку а другий контакт лампи до будь-якого болта кріплення діодного моста, а проводок йде від «-» акумулятора під'єднуємо до корпусу агрегату. Якщо лампочка при цьому загоряється, це означає замикання в негативних діодах - блок треба замінити


  • Знімаємо електрогенератор з машини


    Перед зняттям відключаємо «масу» від акумулятора, тобто знімаємо мінусову клему.

    Потім діємо по порядку:

  • Перш ніж знімати електрогенератор цілком, щоб уникнути зайвої роботи, почнемо з реле зарядки, знімаємо його з корпусу генератора, щоб візуально визначити вироблення його щіток

  • Реле зарядки розташоване в задній частині його корпусу, і прикріплено до агрегату двома болтами

  • Щоб їх відкрутити нам потрібно «хрестова» викрутка

  • Обережно відкручуйте болти, щоб не впустити, інакше вони впадуть за захист корпусу, тоді дістати їх буде великою проблемою

  • Щоб остаточно зняти реле треба від'єднати провід, з контактом типу «мама»


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Реле зарядки зі щітками
    Інструкція по перевірці справності реле - регулятора напруги:

  • Під'єднуємо контрольну лампочку на «12»Вольт до щіток (фото внизу)

  • Подаємо напругу 12 Вольт: "+" йде на клему реле, а "-" підключаємо до"масі" щіткотримача

  • Контрольна лампочка повинна засвітитися


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Підключаємо контрольну лампочку контактами до щіток, подаємо 12Вольт

  • Збільшуємо напругу до 15-16Вольт - лампочка повинна згаснути

  • В у разі коли лампочка не згас або не загоряється при 12Вольтах, потрібно замінити реле з щіткотримач

  • Перевіряємо легкість пересування щіток в тримачі і виступання

  • Коли щітки виступають менш ніж на 5 міліметрів, необхідно замінити щітки, а простіше цілком реле разом з щіткотримач

  • Якщо на щітках виявили сколи або тріщини треба замінити регулятор


  • Тепер переходимо до зняття електрогенератора:

  • Від'єднуємо дроти - вони, зазвичай, червоного кольору, і розділені на дві групи

  • Перша складається з двох проводів і кріпиться за допомогою гайки до болтиках, на задній кришці нашого агрегату

  • Друга складається з одиничного дроти і підключається до клеми генератора, контактом «тато-мама», теж розташовується на задній кришці

  • Щоб від'єднати генератор від мотора, нам треба відкрутити один болт і пару гайок, у такому порядку:

  • Відкручуємо першу гайку, яка знаходиться на планці натяжителя ремінь генератора (розташовується у верхній частині електрогенератора)


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Відкручуємо гайку на планці натяжителя - верхня стрілочка

  • Потім зрушуємо електрогенератор, щоб зняти приводний ремінь

  • Відкручуємо болт, яким кріпиться планка натяжителя до блоку циліндрів і знімаємо її


  • Примітка: Генератор з ваз 2109 знімаємо разом з кронштейном, інакше дуже важко вийняти болт, що кріпить агрегат до кронштейна буде заважати лонжерон кузова.

  • Відкручуємо болти, що кріплять кронштейн


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Відкручуємо болти, що кріплять кронштейн
    Тепер, коли ми зняли генератор з двигуна, можна приступати до розбирання і ремонту.

    Необхідний інструмент



  • Лещата

  • Знімач для підшипників

  • Набір ключів

  • Набір викруток


  • Розбираємо електрогенератор


    Розбирання виконуємо в такій послідовності:

  • Ключем на «19» послаблюємо і відкручуємо гайку роторного валу, яка кріпить крильчатку

  • Для цього затискаємо генератор в лещата, викруткою притримуємо крильчатку від провертання, а ключем відкручуємо гайку, в напрямку проти годинникової стрілки


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Викруткою утримуємо крильчатку від провертання, а ключем відкручуємо гайку

  • Крильчатка генератора на валу кріпиться шпилькою, знявши крильчатку з валу треба вийняти цю саму шпильку, щоб не втратити


  • Важливо: Слід неодмінно запам'ятати, а краще замалювати розташування розпірних гайок і шайб, коли їх знімаєте.

    Кожен тип і вид генераторів має деякі відмінності за їх взаємною розташуванню, не залежно від того, як зазначено в книжках та інструкціях з ремонту авто. Зробіть це, щоб уникнути проблем згодом.









  • Тепер перевертаємо генератор вгору задньою кришкою, і ключем на «8» відкручуємо чотири гайки

  • Витягуємо чотири шпильки і знімаємо лицьову частину корпусу


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Відкручуємо чотири гайки на задній кришці

  • У лицьовій кришці електрогенератора знаходиться «передній» підшипник, він закріплений пластинами

  • Відкручуємо гайки, знімаємо пластини

  • Потім вибиваємо підшипник з посадочного місця

  • Використовуємо для цього дерев'яну дощечку або оправлення, збігається за розміром з діаметром підшипника

  • Знімаємо розпірну втулку з валу ротора

  • Виймаємо ротор генератора з задньої кришки

  • Від'єднуємо виводи статорної обмотки від випрямного блоку, відвернувши гайки кріплять їх

  • Знявши гайки, витягаємо болти, які кріплять висновки

  • На болтиках знаходяться ізолюючі колодки

  • Тепер виймаємо з корпусу статорную обмотку


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Від'єднуємо висновки обмотки від кришки і виймаємо обмотку
    Тепер потрібно зняти діодний міст, розташований в кришці генератора, для цього:

  • Відкручуємо гайку, що кріпить висновок «30

  • Поруч з висновком «30 знаходиться роз'єм зі штекером

  • Штекер витягаємо, попередньо віджимаємо його фіксатор за допомогою невеликої плоскої викрутки

  • Фіксатор віджимаємо з внутрішнього боку, після чого проштовхуємо штекер всередину, роз'єм при цьому залишається на кришці

  • Витягаємо діодний міст з кришки


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Відкручуємо гайку виведення «30 витягаємо штекер, дістаємо діодний міст
    Тепер нам знову знадобляться лещата:

  • Затискаємо роторний вал в лещатах, щоб «задній» підшипник був у верхній частині

  • Беремо знімач для підшипників, одягаємо його, як показано на малюнку і стягаємо підшипник з валу


  • Ремонт генератора ваз 2109 своїми руками
    Знімачем стягаємо підшипник з валу
    Ось ми і розібрали генератор ваз 2109 ремонт і заміна деталей ще попереду:

  • І того маємо пру підшипників - «передній» (найменший) і «задній» (побільше) - перевіряємо їх маркування і купуємо точно з такою ж маркіровкою


  • Важливо : Як не раз показала практика, при купівлі підшипників електрогенератора, необхідно зняти старі, взяти з собою або переписати маркування, щоб купити нові в магазині.

    А поради продавців типу: «всі вони однакові, взаємозамінні» або «якщо Ваш електрогенератор старого зразка, вам підійдуть ці» - дуже часто є помилковими. Щоб заощадити свій час і гроші, простіше зняти старі підшипники і підібрати аналогічні за їх маркуванні.

  • Ця рада відноситься і до диодному мосту, який розташований в задній кришці генератора

  • Якщо візуально на ньому спостерігаються пошкодження, або окислився метал - не роздумуючи, знімайте його (він прикручений чотирма гайками до задньої кришки з внутрішньої сторони) і купуйте новий


  • Перевіряємо деталі на наявність дефектів:

  • Оглядаємо передню кришку генератора

  • Якщо виявили тріщини, (зверніть особливу увагу на місця кріплення), замінюємо кришку

  • Вимірюємо діаметр посадочного місця підшипника в передній кришці

  • Якщо гніздо під підшипник деформоване або діаметр його перевищує 42миллиметра, замінюємо кришку

  • Оглядаємо задню кришку нашого генератора

  • Якщо вона має пошкодження, або зношене (зламано) посадочне колечко під підшипник, замінюємо кришку

  • Оглядаємо внутрішню поверхню статора. На ній не повинно бути подряпин-слідів від зачіпання якоря

  • Якщо знос є - необхідно замінити підшипники або кришки електрогенератора


  • Перевіряємо статор:

  • Перевіряємо, чи немає розривів в обмотці статора. Для цього включаємо контрольну лампочку 12 Вольт з використанням акумуляторної батареї

  • По черзі під'єднуємо контрольну лампочку між виводами обмотки

  • У трьох положеннях лампочка повинна горіти

  • Коли лампочка не світиться, значить, стався обрив

  • Замінюємо статор або обмотку

  • Перевіряємо, на відсутність замикання обмоток якоря на корпус. Включаємо для цього контрольну лампочку 12 Вольт від акумулятора

  • Під'єднуємо лампу до висновку роторної обмотки, а проводок від батареї до корпусу статора

  • Коли лампочка загоряється, це значить, є замикання: тоді потрібно замінити статор або обмотку


  • Перевіряємо ротор:

  • Оглядаємо контактні кільця. При виявленні задирів, подряпин, рисок, слідів зносу і т. п., кільця потрібно прошліфувати

  • Коли ушкодження кілець не видалити шкіркою, проточуються їх на токарному верстаті, знімаємо мінімальний шар металу, потім шліфуємо

  • Перевіряємо омметром (тестером) опір роторної обмотки, підключивши пристрій до контактним кільцям

  • Коли тестер показує "?", це означає, обрив в обмотках - треба замінити ротор

  • Перевіряємо контрольною лампочкою, на відсутність замикання обмотки якоря на корпус. Включаємо контрольну лампу 12 Вольт від акумулятора

  • Один провід під'єднуємо до корпусу якоря, другий по черзі до кожного кільця

  • Лампочка в обох випадках не повинна світитися

  • Коли лампа загоряється - обмотка замкнута: вам необхідно замінити якір


  • Витрати при ремонті


    Приблизна ціна деталей:

  • Підшипники (комплект) - 150 руб

  • Діодний міст - 200 руб

  • Реле зарядки - 140 руб

  • Знімач для підшипників - 100 руб

  • Всього: 590 руб


  • Збираємо електрогенератор


    Після діагностики і заміни дефектних деталей переходимо до збірки:

  • Встановлюємо задній підшипник. Виконуємо це з допомогою дощечки і молотка

  • Наносимо два-три сильних удари і наживаємо підшипник на вал

  • У разі, коли знімали діодний міст - прикручуємо його назад, у задню кришку корпусу

  • Надягаємо задню кришку на якір так, щоб підшипник цілком «сів» у посадочне місце в кришці, щоб було легше, можна скористатися молотком, несильними ударами по кришці, «насадити» її на вал

  • Замінюємо малий (він же передній) підшипник в передній кришці і закріплюємо його в посадковому місці пластинами

  • Дістаємо генератор з лещат і перед тим як надіти передню кришку, ставимо розпірне кільце на вал, між наполегливої виїмкою і переднім підшипником

  • Надягаємо передню кришку, потім затягуємо гайки шпильок «хрест-навхрест», так їх затягування буде рівномірною

  • Встановлюємо шпильку у виїмку на валу якоря, після цього одягаємо крильчатку, і затискаємо гайкою

  • Наш генератор зібраний, залишилося встановити на штатне місце реле - регулятор зарядки зі щітками

  • Не забудьте підключити до нього (цього реле) проведень від генератора



  • Встановлюємо генератор на місце


    Щоб встановити генератор на місце, виконуємо дії у зворотному порядку:

  • Прикручуємо до генератора кронштейн кріплення

  • Прикручуємо кронштейн з електрогенератором на місце, гайку не затискаємо до упору

  • Прикріплюємо саморізами захист від пилу

  • Одягаємо приводний ремінь назад на шків генератора

  • Потім встановлюємо планку натяжителя

  • Натягуємо ремінь, щоб прогин становив 1 - 15 сантиметра і в той же час затискаємо гайку на планці натяжителя

  • Тепер можна затиснути гайку на кронштейні генератора до упору


  • Все, ми встановили на ваз 2109 генератор, ремонт закінчений. Обов'язково переконайтеся, що клеми зняті з акумулятора, потім підключаємо всі дроти назад до генератора.
    Важливо: Запам'ятайте що проводів три: парні прикріплюємо за допомогою гайки до шпильці, яка є на задній кришці, штекер типу «тато» вставляється в роз'єм «мама».
    Тепер надягаємо клеми на акумулятор і заводимо двигун автомобіля. Генератор подає напругу, необхідне для повноцінної роботи автомобіля.

    Для впевненості перевірити вольтметром видається генератором напруга. Додатково ви можете подивитися наш відео по цій темі, або набрати в пошуку: ваз 2109 ремонт генератор відео.