Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109

24.12.14, Ваз
3702
  • 1 Детальне пристрій і принцип роботи трамблера
  • 2 Установка випередження запалювання
  • 2.1 Підготовка до регулювання
  • 2.2 Вставляємо сам переривник-розподільник
  • 2.3 Безпосередньо регулювання
  • 2.4 Швидкий метод
  • 2.5 Виставляємо випередження по стробоскопу

  • Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109
    Схема трамблера ваз 2109 з датчиком холла замість контактів
    В народі трамблером називається датчик - розподільник або переривник - розподільник, все залежить від пристрою системи запалювання. Трамблер призначений для комутації з котушкою запалювання (передачі сигналу до комутатора) і розподілу іскри запалювання на свічки.

    Пристрій трамблеров з контактною та безконтактною системою запалювання практично однакове. Головними вузлами трамблера є переривач або датчик і розподільник.

    Для ваз 2109 схема трамблера з датчиком холу наведена на верхньому малюнку. Переривач служить для комутації котушки при контактному запаленні або служить датчиком у контактно транзисторном запаленні.

    Пристрій переривника і датчика практично ідентичне. Єдино чим відрізняється на ваз 2109 пристрій трамблера це контакти або датчик замість них.


    Детальне пристрій і принцип роботи трамблера


    Почнемо розглядати на ваз 21093 схема трамблера (внизу) з контактною групою:
    Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109
    Схема трамблера ВАЗ з контактною групою

  • Переривач зібраний з таких деталей: корпуса (фото вгорі), вала, бігунка, контактної пластини з тягарцями і пружинами, вакуумного октан-коректора, конденсатора

  • Сам вал виконаний з двох частин рухомо пов'язаних між собою

  • На верхній або нижній його частині розташовані кулачки, тут все залежить від конструкції, кількість кулачків відповідає числу циліндрів

  • Обидві частини вала з'єднується між собою рухливо, за допомогою відцентрового октан-коректора, який зібраний з кулачків, а так само пружин різною мірою жорсткості

  • Коли вал обертається кулачки, розходяться під впливом відцентрової сили, при цьому розтягуються пружини і провертається тільки верхня частина по відношенню до нижньої на певний кут

  • А вакуумний октан-коректор з'єднується за допомогою тяги з контактною пластиною і вакуумною трубкою пов'язаний з впускним колектором

  • Коли відбувається відкриття дросельної заслінки , тоді розрядження повітря у впускному колекторі зростає, що призводить до повертання рухомий контактної пластини відносно кулачків

  • Щоб знизити іскріння, і підвищить вторинне напруга на корпусі трамблера знаходиться конденсатор, який включений в електричну схему паралельно контактам

  • А на верхній частині цього валу надітий ротор (народна назва «бігунок»), який призначений для розподілу струму високої напруги на свічки запалювання, розподіл відбувається через висновки на кришці трамблера


  • Чим відрізняється пристрій трамблера на ваз 2109 з датчиком холла:

  • Трамблер автомобілів ВАЗ з безконтактною системою запалення відрізняється повною відсутністю в його устрої контактів, їх роль відіграє електронний комутатор

  • Тут замість контактів в трамблері встановлений датчик, робота якого заснована на ефекті, відкритому Холом, які досліджували поведінку напівпровідників в електромагнітному полі


  • Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109
    Датчик Холу

  • На рухому пластину трамблера встановлений датчик, що має спеціальну проріз

  • У цій прорізи розташовані з однієї сторони постійний магніт, з іншого боку напівпровідник

  • На вал трамблера встановлена металева шторка, що має з прорізи прямокутної форми, яка в процесі обертання проходить крізь проріз датчика, вона перекриває магнітний потік, що йде до напівпровідника від магніту

  • Датчик в цей час перестає пропускати струм, що проходить через нього на комутатор

  • Обертаючись далі, шторка проходить вирізом повз датчика і тоді напівпровідник потрапляє в поле дії постійного магніту, і тоді пропускає струм, який проходить на висновок комутатора

  • А комутатор залежно від цього відкриває або закриває силовий транзистор, за допомогою якого з'єднується висновок від котушки запалювання з масою


  • Ось ми і розглянули ваз 2109 трамблера пристрій і принцип роботи, щоб розібрати його і відремонтувати знадобиться інша стаття. Водіям часто доводиться стикатися з регулюванням кута випередження запалювання, думаю, вам це теж буде корисно знати.

    Установка випередження запалювання


    Після того як ми вивчили на ваз 2109 пристрій трамблера, переходимо до регулювання кута випередження запалювання.

    Для виконання цієї роботи вам знадобляться:








  • Кривий стартер, або ключ для храповика

  • Шлицевая (плоска) викрутка міцна і з потужним широким жалом

  • Набір щупів

  • Ріжковий ключ «12х13»

  • Конусна гумова пробка

  • Свічковий ключ, або відповідна замість нього головка з комірчиком


  • Підготовка до регулювання


    Щоб мотор вашої машини працював, як годиться, необхідно, щоб проскакувала іскра свічки запалювання в потрібний час, яка воспламеняла б суміш до моменту проходження поршнем ВМТ і газ, виконавши роботу по розширенню, штовхав поршень вниз. Щоб іскри освіта відбувалося вчасно, у системі запалювання застосовується розподільник, основними вузлами якого є контактна група та бігунок. найбільш важливі регулювання кулачкового запалюванні це: зазори між кулачками, кути замкнутого стану контактів (УЗСК) і момент випередження запалювання.

    Перш ніж починати установку випередження запалювання своїми руками вам треба впевнитись що:









  • Свічки запалювання справні та придатні для подальшої експлуатації

  • Якщо на них присутні масляний нагар, тоді рекомендується їх прожарити

  • Застосовувати для чищення наждачний папір, навіть дрібну не рекомендується, дрібний абразив від неї може залишитися на керамічному ізоляторі і як результат свічку почне пробивати

  • Червоного прожарювати свічки зовсім не обов'язково, головне, випалити масляні відкладення

  • Потім відрегулюємо зазори всіх свічок, у відповідності з керівництвом

  • Для цього використовуйте дротяний щуп

  • Неодмінно перевіряємо стан контактів нашого переривника

  • Якщо на них сліди вигорання металу, або сліди корозії замініть контакти

  • Ремонтувати їх не рекомендується, по одній простій причині, після ремонту контакти прослужать довго! Їх простіше замінити і забути на довгий час

  • Перевіряємо конденсатор з допомогою тестера на заряд і розряд

  • Струм стікати повинен плавно і повільно

  • Для цього краще використовувати тестер стрілочний, на ньому виразно видно

  • Треба переконатися у хорошому контакті головного проводу, що йде від котушки запалювання

  • Її, до речі перевірити, теж не заважає

  • Перевіряти можна теж тестером, мегомметром або найпростіше і абсолютно безкоштовно в хорошому магазині автомобільних запчастин на стенді

  • Видаляємо бруд з котушки запалювання, кришки розподільника і трамблера

  • Якщо утворився на кришці розподільника нагар, треба замініть її

  • Не варто економити, беріть фірмову заводську кришку, ціна окупиться якістю

  • Грамотно оцінюємо стан карбюратора

  • Якщо карбюратор не висловлюється на регулювання, йому пора в ремонт. Але про це окрема стаття

  • Перевіряємо роботу вакуумного випередження запалювання

  • Щоб його привід ходив без заїдання, а трубка була товстостінна без тріщин і проривів


  • Вставляємо сам переривник-розподільник


    Переконавшись, що всі елементи системи справні, проступаем до регулювання, спочатку розглянемо ситуацію, коли трамблер знімався цілком:

  • Тепер, щоб вставити його на місце, необхідно вибрати один з циліндрів 1-ший або 4-тий в якому поршень йде в такт стиснення ВМТ при суміщенні відміток шківа коленвала і лобовою кришки

  • Робиться це просто. Беремо гумову конусну пробку, викручуємо свічку першого циліндра, вставляємо пробку в свічковий отвір, тугіше

  • Плавно обертаємо колінвал кривим стартером або ключем храповика

  • Як тільки потрібний (перший у нашому випадку) циліндр прийде в ВМТ гумова пробка з нього

  • Раджу відразу пробку прив'язати, щоб довго її шукати потім

  • Тепер поєднуємо позначки на шківі і лобовою кришці (з найдовшою)

  • Потім вставляємо трамблер строго по шлицам, щоб бігунок стояв рівно і перпендикулярно площині головки двигуна і дивився на неї

  • Потім піднімаємо трамблер по трохи, щоб дати можливість крутити вал і не зачепити шліци, і переставляємо за напрямом переміщення годинникової стрілки на один зуб

  • Ми виконуємо це щоб дати трамблеру максимально повний хід для регулювання


  • Безпосередньо регулювання


    Інструкція по регулюванню, коли трамблер на місці:

  • Необхідно виставити зазор між контактами, строго по керівництву автомобіля

  • Для класики цей зазор дорівнює 045

  • Кути замкнутого стану виставляються лише на спеціальних тестерах, тому самостійно їх виставляти не треба, просто не вийде

  • Підключаємо всі дроти, як годиться, і виставляємо регулювання моменту по середині ходу

  • Потім вставляємо свічку 1-вого циліндра в свічковий провід, відповідний першого циліндра і включаємо запалювання

  • Обертаємо шків проти руху годинникової стрілки приблизно градусів на 45

  • Потім створюємо контакт маси свічки запалювання і плавно проворачиваем шків в напрямку руху годинникової стрілки

  • Як тільки між електродами проскочить іскра, припиняємо обертати колінвал

  • Перевіряємо позначки (на кришці і шківі)

  • Якщо між ними є різниця, треба провернути трамблер на один - два градуси в необхідну сторону

  • Коли відмітка шківа тікає вперед від позначки лобової кришки в напрямку обертання, значить, запалювання пізніше і слід повернути трамблер проти руху годинникової стрілки

  • Коли відмітка навпаки не доходить до позначки на кришці, значить, раннє запалювання і слід повернути трамблер за напрямком руху годинникової стрілки

  • Далі повторюємо попередню процедуру з обертанням шківа назад і знову ловимо момент проскакування іскри, порівнюємо відмітки і регулюємо

  • При певному досвіді все вийде швидко і легко


  • Порада: чим акуратніше і повільніше і ви обертаєте шків, тим точніше вийде виставити запалювання

  • Коли досягли точного збігу оцінок, затягуємо трамблер і проворачиваем колінвал на два повних оберти, потім перевіряємо регулювання ще раз

  • При появі розбігу, усуваємо його, якщо все співпало, заводимо мотор, і прогріваємо

  • Далі розганяємо автомобіль до швидкості 40-50километров в годину, і вмикаємо четверту передачу, потім різко тиснемо на газ

  • Якщо раптом почули звук перебору клапанів, тоді запалювання треба виставити попозднее

  • Зазвичай при точному регулюванні більше налаштовувати не треба


  • Швидкий метод


    Більш швидкий метод годиться для першого запуску двигуна після ремонту:

  • Встановлюєте трамблер на місце за вище описаним принципом

  • Момент випередження виставити простіше

  • Знайшовши ВМТ поршня 4-того циліндра, поєднуємо відмітку коленвала з середньою оцінкою на кришці

  • Потім проворачиваем трамблер повільно за годинниковою і проти годинникової стрілки, як тільки проскочить іскра, припиняємо, фіксуємо трамблер

  • Запалювання виставлено


  • Виставляємо випередження по стробоскопу


    Існує спосіб регулювання запалювання по стробоскопу. Він найбільш простий і точний, однак залежить від справності приладу.

    Всі стробоскопи різні по конструкції, однак, принцип дії у всіх один:

  • Підключаємо живлять дроти стробоскоп на клеми, а провід, який приймає імпульси на ковпачок свічки не знімаючи його



  • Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109
    Схема підключення стробоскопа

  • Налаштування виконується на обертах холостого ходу

  • Стробоскоп наводимо на отвір (люк) у кожусі зчеплення(див. Ваз 2109: ремонт зчеплення в домашніх умовах )

  • Краще позначити відмітку на маховику двигуна яскравим білим маркером або коректором

  • Направляємо на шків стробоскоп і під дією спалахів видаються стробоскопом з деякою частотою, бачимо позначену відмітку нерухомої


  • Розглянемо докладно пристрій трамблера ваз 2109
    Лючок в кожусі зчеплення, на який наводимо стробоскоп

  • Обертаємо трамблер в необхідну сторону до збігу необхідних відміток і фіксуємо


  • Попередження:: якщо відмітка під променями стробоскопа рухається туди-сюди, це інформує про несправності системи запалювання (як правило, конденсатора яких контактів).
    Ось регулювання завершена, відео по цьому питанню прояснить всі незрозумілі моменти.