Різниця Subaru BRZ і Toyota GT 86: технічні характеристики та особливості
Незабаром після початку XXI століття на ринку майже не залишилося недорогих спортивних автомобілів класичної компоновки, вельми поширених в кінці минулого ...
Найкращі японські універсали: рейтинг, огляд з фото
Універсал – це легкове авто з збільшеним багажником і просторим салоном. Зовсім недавно ці машини стали предметом гордості автолюбителів і заздрості ...
Тюнінг салону "Лади-Калини" своїми руками
Сучасне авто — це не просто засіб пересування, але і місце, де можна сховатися від міської суєти. І якщо в дорогих машинах інженери продумали стандартний ...
Скільки важить ВАЗ-2101? Вага кузова і двигуна ВАЗ-2101
На те, скільки важить ВАЗ-2101 впливає знос металевих частин, наявність додаткового обвісу та обладнання ГБО. Варто зазначити, що переважна частина сучасних ...

Міняємо блок управління двигуном ваз 2109

24.12.14, Ваз
3818
  • 1 Особливості ЕБУ ВАЗ 2109
  • 1.1 Як знімати і встановлювати ЕБУ

  • Міняємо блок управління двигуном ваз 2109
    Загальний вид блоку управління двигуном ВАЗ 2109
    ЕБУ або електронний блок управління двигуном або комп'ютер виконує управління всією системою автомобіля ВАЗ 2109. Пристрій впливає на дії окремих датчиків і всі системи автомобіля.

    Тому, на ВАЗ 2109 блок управління двигуном - важливий вузол авто. Стаття пропонує розглянути основні принципи роботи пристрою, його місцем розташування, ознайомитися з порядком монтажу виробу в машині своїми руками.


    Особливості ЕБУ ВАЗ 2109


    Електронний блок управління двигуном розміщується під консоллю приладової панелі та забезпечує керування системою впорскування палива. Основним завданням пристрою є обробка інформації від датчиків, здійснювати управління системами, що роблять вплив на токсичність викидаються автомобілем вихлопних газів, а також на показники машини при експлуатації.

    Надходить на контролер інформація вказує:

  • Яка частота обертання і як розташований колінчастий вал.

  • Масовий витрата мотором повітря.

  • Яку кількість кисню міститься у вихлопних газах.

  • Показання температури тосолу.

  • Відсутність або наявність детонації в агрегаті.

  • Розташування дросельної заслінки.

  • Величину напруги бортової мережі машини.

  • Швидкість авто.

  • Яке положення займає распредвал в системі, що забезпечує послідовне розподіл вприскування палива.

  • Забезпечує включення кондиціонера, при його наявності.


  • Після отримання всієї інформації блок управління двигуном ВАЗ 2109 виробляє контроль системи і приладів:

  • Тепловіддачі. Контролює працездатність форсунок і электробензонасоса.

  • Адсорбер системи, яка вловлює пари палива (при монтажі її на авто).

  • Датчик холостого ходу .

  • Систему запалювання.

  • Вентилятор, вбудований в систему охолодження двигуна.

  • Систему діагностики.

  • При наявності кондиціонера, муфту компресора.

  • Блок управління двигуном ВАЗ 21093 містить вихідні ланцюги - реле, форсунки та інші пристрої, з їх замиканням на «масу», яке здійснюється через вихідні транзистори контролера, за винятком ланцюга реле паливного насоса. Лише від контролера на його обмотку йде напруга +12 Ст.

    В контролер вбудовується система діагностики. Вона допомагає пристрою розпізнати неполадки в діях приладів і системи, допомагає попередити про них водія.

    Для цих цілей в автомобілі ставиться лампочка для контролю «CHECK ENGINE». Крім цього, контролер зберігає коди для діагностики, які вказують на місця несправностей, що допомагає фахівцям проводити наступні ремонти.


  • На фото показана схема системи по якій відбувається впорскування палива.
    Міняємо блок управління двигуном ваз 2109
    Схема системи вприскування палива
    На схемі контролер - позиція 11.

    Основними елементами, які має блок двигуна ВАЗ 2109 є:








  • Оперативне запам'ятовуючий пристрій або ОЗП - «блокнот» контролера. Мікропроцесор блоку управління його використовують при тимчасовому збереженні вимірюваних параметрів, які необхідні для отримання даних про проміжної інформації і наступних розрахунків.

    При необхідності мікропроцесор може вносити в пристрій дані і після зчитувати їх.

    Мікросхема ОЗУ монтується в блоці на друкованій платі. Ця енергозалежна пам'ять, яка потрібна для безперебійного збереження живлення.


  • Порада: Зберегти в ОЗП діагностичні коди несправностей і розрахункових даних у пристрої можна при постійній подачі живлення.

  • Постійно програмоване запам'ятовуючий пристрій ППЗУ. Тут є спільна програма.

    Вона містить алгоритми управління інакше, послідовність робочих команд, а друга калібрувальна інформація, яка включає дані необхідні для управління уприскуванням, запалюванням або холостим ходом і іншими функціями. Всі вони залежать від маси автомобіля, потужності двигуна і його типу.

    Враховуються існуючі на трансмісії передавальні відносини і деякі інші фактори. Інакше ППЗУ це ще й запам'ятовуючий пристрій калібрувань.

    Після програмування не буде змінюватися все, що є в ППЗУ. Щоб зберегти записану інформацію ця пам'ять, що у харчуванні не потребує, при відключенні живлення вона не стирається, від наявності енергії не залежить.

    ППЗП ставиться на платі блоку управління силовим агрегатом в панельці, що дозволяє його легко витягувати і замінювати.

    Блок двигуна ВАЗ 21093 для кожної комплектації машини має індивідуальне ППЗУ, але на різних моделях машин можна застосовувати уніфікований контролер.


  • Порада: Заміна ППЗУ повинна виконуватися правильно: встановлюється номер моделі і комплектація автомобіля. Якщо робочий блок двигуна ВАЗ 2109 береться з тієї ж моделі автомобіля, його монтую на колишнє місце.









  • Електрично програмована запам'ятовуючий пристрій, ЭЗПУ використовується при нетривалому зберіганні коди паролів призначених для іммобілізатора (протиугінної автомобільної системи). Коди-паролі, приймаються від контролера БО іммобілізатора (якщо він є на автомобілі), порівнюються з тими, що зберігаються в ЭПЗУ, при цьому пуск мотора забороняється або дозволяється.

    Ця пам'ять енергонезалежна і вона може зберігатися без надходження харчування на контролер. Коди-паролі БО иммобилизатором, прийняті контролером, порівнюються з тими, які збережені в ЭПЗУ.

    При цьому пуск двигуна забороняється або дозволяється. Ця пам'ять не залежить т наявності енергії і може зберігатися без наявності живлення на контролері.


  • Системи розподільного впорскування палива можуть бути:

  • З зворотним зв'язком. В систему випуску відпрацьованих газів встановлюється датчик концентрації кисню - лямбд-зонд. З його допомогою забезпечується зворотний зв'язок і нейтралізатор.

    Датчик у відпрацьованих газах відстежує концентрацію кисню, а ЕБУ може підтримувати співвідношення палива і повітря за його сигналами, для забезпечення ефективної роботи нейтралізатора. У системах з нормами Євро-2 використовується один датчик концентрації кисню.

    Кріпиться він до нейтрализатору. У системах з нормами Єв-ро-3 приймають участь два датчика кисню встановлені: один, а інший після нейтралізатора.

  • Для моторів, у яких система упорскування зі зворотним зв'язком нейтралізатор і датчик концентрації кисню встановлювати не треба, а регулювання у вихлопних газах концентрацію СО здійснює СО-потенціометр. У цій системі також не застосовується система, що здійснює уловлювання парів палива.

  • Існує варіант, в якому СО-потенціометра, ні в системі уприскування. У цьому випадку регулювання змісту ЗІ виконується за допомогою діагностичного приладу.

  • Є системи фазированного розподіленого уприскування палива і послідовного. Тут додатково встановлюється датчик фази, він визначає момент закінчення такту стиснення в 1-му циліндрі, при цьому подача палива відбувається форсунками по циліндрах в такій же послідовності, що і включення запалювання в циліндрах (1-3-4-2).



  • Як знімати і встановлювати ЕБУ


    Познайомитися, як правильно знімати і монтувати ЕБУ, можна на відео.

    Інструкція пропонує наступний порядок демонтажу пристрою:
    Порада: Перш ніж починати роботу, потрібно познайомитися з запобіжними заходами, їх потрібно обов'язково дотримуватися при проведенні ремонту контролерів.

  • Від'єднуються клеми акумуляторної батареї.

  • Хрестової викруткою відкручуються три самореза, які фіксують праву накладку консолі на приладовій панелі.

  • Видаляється накладка.

  • Торцевим ключем «10» послаблюється затягування двох гайок, які утримують ЕБУ.


  • Міняємо блок управління двигуном ваз 2109
    Гайки для ослаблення затягування болтів на ЕБУ

  • Кронштейн контролера, виготовлений з пластмаси, трохи зміщується вперед, а потім виводиться з зачеплення зі шпильками кронштейна ЕБУ.

  • Блок виймається з-під консолі.


  • Міняємо блок управління двигуном ваз 2109
    ЕБУ виймається з-під консолі

  • Звільняється фіксатор колодки разом з джгутом проводів.

  • Від ЕБУ від'єднується колодка.

  • Відвертаються болти, що утримують на кронштейні блок управління.

  • Знімається з кронштейна ЕБУ.


  • На ВАЗ 2109 блок двигуна після заміни новим встановлюється в зворотній послідовності.

    Блок управління двигуном при правильній роботі надовго збереже автомобіль ВАЗ 2109 в надійному робочому стані. Ціна блока, порівняно з вартістю непередбачуваних ремонтів, значно нижче.