1 Що таке компресія і симптоми проблем з нею 1.1 Способи перевірки 1.2 Коли компресію можна відновити Перевірка компресії з використанням компрессометра
Першими симптомами проблем з мотором є: підвищення витрати палива, слабкий запізнілий відгук на натискання педалі «газу», погана динаміка розгону, відсутність потужності (падіння потужності) двигуна, поява чорного диму з вихлопної труби. Причин таких проблем з двигуном є кілька, спочатку перевіряють свічки запалювання, тільки потім клапана і поршневу систему.
Схожа ознаки з'являються, коли падає компресія двигуна ваз 2109чаще все це пов'язано з поршневими кільцями.Але переконатися в цьому, нам необхідно перевірити компресію в кожному циліндрі двигуна.
Наша стаття навчить вас виконати цю процедуру своїми руками.
Що таке компресія і симптоми проблем з нею
Компресією називається значення максимального тиску в циліндрі, яке виникає в самому кінці такту стиснення суміші, коли поршень(див. Заміна поршнів на Ваз своїми силами ) в циліндрі досягає своєї верхньої мертвої точки (скорочено ВМТ). Вимірюється компресія спеціальним приладом - компрессометром.
Він складається з манометра, приєднаного до манометру гнучкого шлангу (або металевої трубки) на іншому кінці якого знаходиться штуцер. Вище вже називалися ознаки проблеми з компресією, зараз наведемо повний список симптомів того, що впала компресія двигуна на ваз 2109 , щоб легше визначити саме цю несправність.
Запам'ятайте, погана компресія це:
Підвищення витрати палива. Падіння (уповільнення) динаміки (розгін) Слабкий, уповільнений відгук на педаль газу акселератора Чорний вихлоп з труби Слабка «тяга» Способи перевірки
Існують два способи перевірки компресії, які ви можете використовувати: точне вимірювання, за допомогою компрессометра або в його відсутність приблизне, тобто вручну. Для ручного способу вимірювання потрібен певний досвід, проте нічого складного він не представляє:
Беремо свічковий ключ Викручуємо всі свічки запалювання , за винятком свічки в першому циліндрі і обертаємо, колінчастий вал вручну, поки не завершиться такт стиснення (це визначається за збігом відміток газорозподілу) Викручуємо свічку першого циліндра і вкручуємо наступного за черговістю, знову крутимо колінвал, до завершення такту стиснення. Повторюємо процедуру для інших циліндрів Зрозуміти, де слабка компресія можна порівнявши зусилля, прикладені для обертання колінчастого вала Згоден, це досить примітивний спосіб вимірювання, пов'язаний із суб'єктивним сприйняттям людини. Тому рекомендуємо застосовувати його, в крайньому випадку, краще скористатися компрессометром.
Компрессометр
Інструкція по перевірці за допомогою компрессометра:
Стане в нагоді свічковий ключ і сам компрессометр звичайно Допустиме значення компресії двигуна вашої машини ви дізнаєтеся з техпаспорта Перш ніж перевіряти компресію в моторі, перевіряємо зазори клапанів, і регулюємо з при необхідності Потім прогріваємо мотор до температури близько 70-80 градусів Зупиняємо мотор і викручуємо свічки з допомогою свічкового ключа Увага: Працюйте в рукавичках, мотор нагрітий і свічки будуть гарячі
Знімаємо паливний шланг і затикаємо його заглушкою, щоб не надходило паливо Потім знімаємо з котушки запалювання центральний проводок Тут вам без помічника не обійтися, так як для вимірювання потрібно повне розкриття дросельної заслінки (для цього треба взяти в підлогу педаль газу), і ще помічник буде обертати з салону мотор стартером, поки ви займаєтеся вимірами Якщо педаль можна заблокувати то стартер без помічника ви не покрутіть, адже вам треба тримати прилад Щільно вставляємо штуцер компрессометра в свічковий отвір, перевіряємо щільність з'єднання Вставляємо штуцер в свічкова гніздо
Просіть помічника включити стартер і провертати їм колінвал, до тих пір, поки покази на манометрі не припинять зростати (приблизно піде пару секунд) Для коленвала необхідно, обертання зі швидкістю не нижче ста оборотів в хвилину Це здійсненно лише при справному зарядженому акумуляторі Вимикаємо стартер, дивимося показання манометра, запам'ятовуємо або записуємо Виробляємо вимірювання для всіх циліндрів Не забуваємо скинути повітря з компрессометра перед кожним новим виміром Коли отримані дані, що відрізняються від норми, рекомендуємо повторити вимірювання на цьому циліндрі Якщо ви не знаєте, які показники норма для вашої машини, можна визначити приблизний показник нормальної компресії вашої машини за формулою:
Компресія = ступеня стиснення, помноженої коефіцієнт Ступінь стиснення ви знайдете в технічній характеристиці двигуна Коефіцієнт залежить від типу двигуна, він становить 12-13 для чотиритактних двигунів з іскровим запалюванням Компресія нового автомобіля або мотора в хорошому стані повинна збігатися з даними заводу-виробника або даними, обчисленими за формулою Різниця отриманих показників компрессометра не повинна перевищувати 10% від максимального значення між усіма циліндрами Простіше це буде виглядати так: допустима різниця не більше 1 кгс/см 2 по приладу для бензинового мотора Падіння компресії в одному циліндрі на 15 % вказує на знос поршня, або циліндра, клапанів або поршневих кілець Тривала експлуатація двигуна з таким циліндром призводить до підвищеного зносу всіх інших деталей Коли компресію можна відновити
Це можливо, коли при складанні двигуна, що не були встановлені за відмітками коленвал і распредвал, при зірваних зубцях газорозподільного механізму або розрив ременя газорозподілу:
В результаті таких причин відбувається ударне зіткнення тарілок клапанів з поверхнею поршнів, згинається стрижень клапана, і клапан більше не щільно сідає в сідло Від цього і погана компресія в циліндрах Для виправлення цієї неполадки, доведеться частково розбирати мотор міняти і притирати клапани Щоб отримати максимально хорошу компресію клапани треба гарненько притерти, для притирання потрібно таке обладнання, як на фото Пристрій для притирання клапанів до сідел
Його можна зробити з шланга відповідного діаметра довжиною близько 15 сантиметрів, один кінець надягаємо на клапан і затискаємо хомутом, в інший кінець вставляємо Т - подібний, або Г - подібний шматок металевого прута і теж затискаємо хомутом Коли немає притиральної пасти, її замінюють роздрібнений склом (до стану порошку), яка дробиться в металевій ступі, а потім змішується з маслом Цією сумішшю намазуємо крайку клапана і починаємо процедуру притирання Стежте, щоб паста не потрапляла на стрижень, інакше буде пошкоджена внутрішня поверхню направляючої втулки Роботи виконуємо на знятої і лежить на горизонтальній поверхні голівки Клапан вставляємо у гніздо і притискаємо до сідла, гумовий шланг надягаємо на стрижень клапана, затискаємо хомутом, змастивши притираемую поверхню пастою, і починаємо його обертати, повертаючи кожен раз приблизно на 30градусов Клапан при цьому треба періодично поступальними рухами відривати від сідла, повертати і знову притискати, щоб не натерти великих кругових рисок на притираемых поверхнях Про завершення притирання нам покаже поява на притираемой поверхні клапана сірої круглої доріжки, з шириною не менш 15-2міліметра По завершенні роботи важливо промити гасом голівку і місця притирання Втрата компресії може статися із-за зносу поршневих кілець, гільз і поршнів, (мається на увазі допустимий природний знос у процесі роботи) тоді на ваз 2109повысить компресію двигуна можливо більш легким способом:
Кожен працюючий мотор піддається зносу і старіння У середньому циліндри стираються за 50-80тысяч кілометрів пробігу на 05 міліметра Знос на наступні пів міліметра відбувається за менший пробіг, і так далі, так по наростанню (знос підвищується при однаковому пробігу), як сніжний ком Таким же чином відбувається знос вкладишів коленвала, розподільного валу, і стержнів клапанів Ці процеси є неминучими і цілком природні Однак на сьогоднішній день існують новітні технології, які дозволяють збільшити ресурс деталей двигуна, знизивши експлуатаційні витрати.
Кращі результати виходять при використанні комплексного підходу до проблеми зношування деталей:
Щоб підвищити зносостійкість деталей двигуна і відновити робочі параметри вже зношених моторів, можна застосовувати відомі у світі препарати SLIDER (Англія) і АСТЕХ (Швейцарія) Вони є найбільш прогресивними науково-технологічними розробками сьогодні Якщо дбати про двигуні машини з перших днів експлуатації, автомобіль буде служити довго і надійно Багато похвали заслужила паливна присадка AVA-CAR:
Ця добавка покращує властивості мастила і очищає верхню частину циліндрів, клапанів і сідел, а так само поршневих кілець Перешкоджає утворенню нагару на стінках камери згоряння і клапанах Її компоненти видаляють навіть воду з пального, покращують процес згоряння суміші в циліндрах, очищають паливну систему, підвищують октанове число пального і знижують точку його замерзання З такою присадкою підвищується потужність двигуна, зменшується його шум, автомобіль легше заводиться Коли пробіг вашого автомобіля перевищив 50тысяч кілометрів, прийшла пора приступати до відновлення робочих параметрів двигуна:
Для цієї мети можна застосовувати присадку серії LUBRIFILM-META - це відновник металу, який, якщо його додати в масло поступово відновлює зношені тертям поверхні деталей За короткий проміжок часу в моторі саме відновлюються початкові розміри деталей, і нормалізуються всі параметри роботи двигуна, підвищується компресія, і знижується витрата пального Це не казки, все цілком реально При своєчасному застосуванні присадки LUBRIFILM-META компресія двигуна ваз 21093 підвищується, пробіг двигуна збільшується в три рази (і навіть більше) А в 70% випадків - навіть повністю реанімуються сильно зношені двигуни, що мають великий пробіг, які після присадки служать ще 100-150тысяч кілометрів без капремонту Ви вже користуєтеся LUBRIFILM-META і AVA-CAR. Ваш автомобіль став відчувати себе добре.
Тепер важливо якомога довше підтримувати такий стан:
Цю задачу вирішить антифрикционная присадка SLIDER 2000 PTFE, додавання в масло якої, зменшує тертя і знижує знос всіх тертьових поверхонь деталей Ця сучасна методика дозволить вам не тільки істотно продовжити термін роботи мотора, але і зменшити невиправдані витрати на капремонт, адже його можна і уникнути Значний ресурс двигунів в країнах Заходу досягається застосуванням перелічених вище присадок в комплексі Існує спосіб перевірки причини відсутності компресії, це «масляна перевірка».
Для неї знадобляться ті ж інструменти, шприц і масло моторне:
Впорскують в циліндри із зниженою компресією , 10-30милилитров масла Закриваємо свічковий отвір, і робимо кілька обертів колінчастого вала, щоб масло розійшлося по всьому циліндру, і знову вимірюємо компресію Звіряємо значення компресії до, і після введення мастила за компрессометру Якщо компресія зросла або наблизилася до норми, значить, порушена герметичність поршневих кілець внаслідок зносу, поршнів і циліндрів Якщо підвищення незначне - значить, погано прилягають клапани, або пошкоджена (прогоріла) прокладка головки блоку Коли значення зовсім не змінилися, тоді справа тільки в клапанах Коли пошкоджена прокладка ущільнювача в районі сорочки охолодження мотора, тоді додаткові симптоми несправності - проникнення газів в систему охолодження в процесі роботи, а охолоджуюча рідина буде в картері двигуна (з'являється «емульсія» сіра або біляста піна на щупі - покажчику рівня мастила) Коли пробиває прокладку між циліндрами, то компресія знижується в сусідніх циліндрах Навпаки, нагар на днище поршня і на головці циліндра дає підвищення компресії в порівнянні з нормальною Невелика пригорання (залягання) поршневих кілець усувається без розбирання мотора і застосування дорогих зарубіжних присадок (згаданих раніше):
Скористаємося рекомендацією: заливаємо через отвір свічки в кожну камеру згоряння за 100милилитров суміші, яка складається наполовину з ацетону або розчинник 647 чверті масла, марки типу АС-8 і чверті гасу Через годину додаємо ще за 50милилитров суміші в кожну камеру А через 7-8 годин заливаємо в камери по 25-30милилитров суміші бензину і масла Їдемо на машині 20-25километров, зливаємо масло з двигуна Промиваємо систему змащення промивним маслом Наповнюємо систему новим маслом Нагар всередині циліндрів видаляється двома способами - механічна очистка, або заливка очисній суміші.
Механічна очистка більш трудомісткий спосіб, що потребує:
Зняття головки Потім розм'якшується нагар з допомогою гасу Потім йде чистка нагару дерев'яним скребком або металевою щіткою Другий спосіб - застосування суміші, що змиває нагар:
Про такому способі із застосування імпортної суміші уже писалося вище, однак можна очистку можна виготовити з хімії, що завжди під рукою Ціна такого очищення, що складається на 80% з гасу і на 20% з машинного масла, буде набагато нижче Суміш потрібно залити в циліндри, потім провернути колінвал 6-8 разів Після цього дайте двигуну добу постояти Коли суміш, за цей час виконає своє завдання, заводимо машину і даємо їй попрацювати пів години Нагар вигорить геть, однак після цього обов'язково змініть масло і фільтр, і промийте систему змащення Ось ми і розглянули способи, як відновлюється на ваз 21093 компресія двигуна, коли вони не допомагають, значить, врятує тільки капітальний ремонт мотора.
Добре ще в таких випадках перевірити герметичність всіх циліндрів, однак без спеціального обладнання цього зробити не вийде, тому для перевірки герметичності головки блоку циліндрів і слід звертатися на СТО. Додатково за способом перевірки і відновлення компресії дивіться наше відео.