1 Призначення втягивающего реле 2 Перевіряємо втягуюче реле 3 Ремонт стартера 3.1 Інструменти для заміни 3.2 Знімаємо стартер 3.3 Зняття та ремонт реле 3.4 Реле в нерозбірному корпусі Втягуюче реле ВАЗ
Будь власнику автомобіля або просто водієві не раз доводилося стикатися з такою проблемою, коли в самий несподіваний момент транспортний засіб відмовляється заводитися геть. Можна виявити причину методом виключення.
Якщо акумулятор повністю заряджений і в електричній мережі не виявлено проблем, тоді причину варто шукати в стартері і його пристроях (пусковий і тягове реле). На ваз 2109 втягуюче реле стартера служить для включення обмоток і передачі обертаючого моменту від ротора стартера до маховика двигуна.
Після пуску мотора втягуюче реле роз'єднує привід і відключає живлення. Виходить, стартер працює лише в момент пуску, а далі він відключається і електрично і механічно.
Заміна втягуюче реле стартера ваз 2109 може вирішити цю проблему, так як неприємності з ним досить поширена несправність. Однак не варто поспішати, завжди важливо перевірити і виявити причину неполадки.
Призначення втягивающего реле
У всіх машинах Волзького авто мобільного заводу застосовується класична система запуску двигуна, влаштована на базі електричного стартера, що має таку будову:
Стартер є компактним електродвигуном, який за допомогою муфти (вона ж «бендікс») під'єднується до маховика двигуна на короткий час, приводячи в обертання маховик Все це виглядає так просто, лише з першого погляду, насправді, забезпечення нормальної роботи стартера - дуже непросте завдання, і тому є дві причини Перша - стартер хоча і має скромні габарити, але в процесі роботи через нього пропускається струм в десятки, і навіть сотні ампер, а це створює деякі проблеми з безпечним підключенням його в ланцюг живлення машини Якщо замикати ланцюг стартера в замку запалювання безпосередньо, тоді ніякої замок, а так само інші компоненти, які включені в цю ланцюг, просто згорять, не витримавши струмів, що виникають при ввімкненні стартера(див. Ремонт стартера Ваз 2109 своїми руками - можливість непогано заощадити ) Саме тому підключати цей агрегат до акумуляторної батареї необхідно дистанційно, за допомогою реле, має контакти, розраховані на великі струми Друга - агрегат повинен працювати швидко, і відключатися, коли двигун запустився, інакше він буде зруйнований, так як не витримає всієї потужності двигуна З обома задачами чудово справляється на ваз 2109 втягуюче стартера, яке для цього і призначений Перевіряємо втягуюче реле
Спочатку давайте розберемося, які в ньому бувають несправності:
Перша ситуація, коли втягуюче реле видає клацання, але якір стартера при цьому не крутиться Друга ситуація, коли ні реле, ні сам стартер не подають ознак життя Почнемо з першого варіанти. Якщо реле видає клацання, тоді слід перевірити справність роботи якоря стартера Для перевірки слід перемкнуть великою викруткою клеми втягивающего реле Можна використовувати замість викрутки невеликий шматок зварювального кабелю з товстими клемами на кінцях Це треба для того що, працюючи з великим струмом, можна запросто спалити клеми або тонку викрутку При замиканні цих клем, якір стартера зобов'язаний закрутитися (Ви це почуєте) Це свідчить про те, що не справно реле, тому що не пропускає електрика Коли після замикання клем стартер все одно мовчить, значить, реле не при чому, а несправний сам стартер Тепер, коли стало ясно, що причина несправності криється в реле, потрібна заміна реле втягивающего на стартері ваз 2109 або його ремонт по можливості Ремонт стартера
Інструменти для заміни
Інструмент, який вам необхідний для виконання ремонту або заміни:
Головка на «13» із тріскачкою (або комірчиком) Плоска (шлицевая) викрутка Паяльник Набір ключів Знімаємо стартер
Починаємо знімати з ваз 2109 стартер, втягуюче реле прикручені до нього, тому вони знімаються в зборі.
Послідовність дій така:
Перед кожною роботою пов'язаної зі зняттям або установкою агрегатів двигуна, слід неодмінно зафіксувати автомобіль ручником ( стоянковим гальмом ) і відключити акумулятор від ланцюга живлення (зняти клеми) Ці запобіжні заходи треба вжити і при зняття стартера Стартер і втягуюче реле в розрізі
Від акумулятора на контакт втягивающего реле приходить кабель великого перетину Від'єднуємо цей провід, ключем на «13» відкрутивши гайку Витягуємо з втягивающего реле більш тонкий проводок живлення обмотки Тим же ключем на «13», відкручуємо гайки (їх всього три), якими стартер прикріплений до блоку зчеплення На автомобілі ваз 2109 ці дії виконати набагато простіше, на відміну від класичних моделей, всі гайки тут розташовуються в зручних (легко доступних) місцях Для викручування їх не потрібно торцевий ключ з карданом Вийняти стартер зручно через верх, для цього доведеться злегка покрутити його навколо своєї осі, або через низ, теж без проблем Щоб дістати його через низ, вам доведеться знімати захист картера двигуна Зняття та ремонт реле
Знімається реле простіше простого:
Відкрутіть два болти, що кріплять його до стартеру і від'єднайте сережку сердечника від верхнього кінця приводного важеля Під'єднайте нове, і заміна втягивающего на стартері ваз 2109 завершена Однак його можна відремонтувати, якщо вас не влаштовує ціна чи любите економити:
Першою і найпоширенішою проблемою є втрата контакту в місцях пайки проводів до клеми Місця пайки проводів до клем, які рекомендується пропоїти
Можливо, виконана неякісна пайка і від окислення з часом порушився контакт Перш ніж розбирати реле, обов'язково пропаяйте контактні клеми за допомогою паяльника, несправність зникає після цього в більшості випадків Схема пристрою втягивающего агрегату в розрізі
Якщо несправність залишилася, тоді переходимо до розбирання:
Після контактів з поширені несправності це обрив проводу та нагар на контактах Щоб усунути несправності такого роду, знадобиться розбирання втягивающего реле Воно складається з корпуса (цифра 11 на фото вгорі), всередині якого знаходиться обмотка (23), осердя (6) з поворотною пружиною (712), а також контактів (10) Пружина служить для від'єднання шестерні ротора стартера від вінця маховика, коли відключається живлення обмотки втягивающего реле Задня кришка втягивающего стартера ваз 2109 прикручена до корпусу гвинтами Тому спочатку необхідно зняти кришку Відкручуємо для цього гвинти її кріплення Після цього відкручуємо дві гайки з обох контактних болтів Під гайками знаходяться шайби, які важливо не втратити, і при складанні обов'язково встановити на місце Знімаємо гвинти, що кріплять кришку, відкручуємо гайки з контактних болтів
За допомогою паяльника отпаиваем обидва виводу обмотки І знімаємо кришку Отпаиваем висновки і знімаємо кришку
При виявленні нагару на контактах, їх необхідно почистити надфілем Під кришкою знаходиться ущільнювальне кільце з гуми Це кільце треба буде замінити в разі втрати еластичності або пошкодження Потім знімаємо контактну пластину в зборі зі штоком. Виймаємо контактну пластину
Скористаємося плоскою (шлицевой) викруткою, щоб зняти поворотну пружину зі штока У разі деформації пружини або сильного розтягування її необхідно замінити, тому що витягнута пружина вже не забезпечує необхідний контакт і внаслідок цього погана робота втягивающего Розбираємо контактну пластинку Для цього знімаємо стопорне кільце, ізолююча шайба і контактна пластина випадуть самі, під дією пружини Всі деталі контактної пластини (розташовані в порядку встановлення їх на шток)
Необхідно дістати з кришки контактні болти Потім ретельно очистити їх контактні поверхні, тому що з-за їх підгоряння порушується правильна робота втягивающего Коли підгоріли контакти сильно і усунути нагар не виходить наждачним папером, тоді їх треба повернути на 180 градусів, щоб їх зіткнення відбувалося іншого (пригорілу) стороною Важливо : Обмотки реле встановлюються в нерозбірний корпус, тому замінюємо втягуюче реле стартера цілком при їх пошкодженні
На цьому інструкція з розбирання втягивающего реле ваз 2109 завершена Залишилося провести заміну елементів, що вийшли з ладу, і зібрати всі деталі назад Реле в нерозбірному корпусі
Якщо втягуюче має нерозбірний корпус, краще відразу замінити його повністю.
Однак можна своїми руками відремонтувати і таке:
Развальцовываем корпус акуратно за допомогою плоскогубец або великої викрутки Після розвальцьовування, отпаиваем контакти і виймаємо кришку Далі все по порядку, як у вищеописаному випадку При складанні залишиться акуратно заклепати корпус Після складання залишається перевірити опір обмоток, при справних обмотках:
Опір між нижнім болтом реле і пелюстковим контактом при справної обмотки в межах близько 05 Ом А між корпусом і пелюстковим контактом приблизно 07 Ом На цьому ремонт і заміна втягивающего стартера ваз 2109 закінчена. Заміну, на мій погляд, виконати простіше і швидше, та й надійніше, якщо ви любите все ремонтувати до останнього, тоді подивіться відео з ремонту.